Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Branschföreningar går samman mot bilageskojarna

Publicerad: 10 november 2011, 13:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Sveriges Annonsörer och Tidningsutgivarna går ut med en manual för hur annonsörer ska slippa bli lurade av oseriösa bilagesäljare.


Som dagensmedia.se berättat i flera artiklar så har problemet med oseriösa bilageförsäljare blivit så stora att Sveriges Annonsörer funnit sig nödgade att ta fram riktlinjer hur annonsörerna ska hantera bilageförsäljarna.

Nu är riktlinjerna klara.

– Riktlinjerna bygger på en kategorisering av olika slags bilagor, så att annonsören bättre ska förstå vad det är för något han eller hon köper, säger Frippe Stenberg, ordförande i Sveriges Annonsörers dagspresskommitté, som har initierat projektet tillsammans med TU.

Det sätt de oseriösa aktörerna arbetar på är att de uppger att de ringer från den tidningen vilken bilagan ska distribueras i. Annonsören tror sig köpa en annons i huvudtidningens redaktionella miljö, men blir istället placerad i en annonsbilaga.

– Vi gör det här för att skapa ordning i den här djungeln. Tröskeln för att starta upp en säljverksamhet är låg vilket gör att många oseriösa aktörer har tagit sig in på marknaden. Det känns bra att både Sveriges Annonsörer och TU står bakom de här rekommendationerna.

Sveriges Annonsörer och TU delar in bilagor i två huvudkategorier:

* Redaktionella bilagor under huvudtidningens varumärke, till exempel bostadsbilagor.

* Kommersiella bilagor under kunds varumärke; här sorteras kundtidningar, tematidningar och rena annonsbilagor.

När bilageförsäljaren sedan ringer har Sveriges Annonsörer och TU satt samman ett frågebatteri som ska säkerställa att annonsören verkligen vet vad denne köper.

Frågorna är:

- Vem producerar bilagan?

- Vem är uppdragsgivare?

- Hur distribueras bilagan?

- Hur ser samarbetet med huvudtidningen ut?

- Med vilken periodicitet distribueras bilagan?

Riktilinjerna ska bifogas som bilaga till Sveriges Annonsörers ”Handbok för Dagspressannonsering”.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.