Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Branschens krav på ministern

Se över presstödet, flytta kommunikationsfrågorna till näringslivsdepartmentet och avskaffa reklamskatten. Här är medie- och reklambranschens krav på den nya kulturministern, samt deras drömkandidat till ministerjobbet.

Martin Schori

Dante Thomsen

Henrik Widell

Ardalan Samimi


Publicerad: 20 September 2010, 08:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:37

Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmSveriges kommunikationsbyråerSveriges AnnonsörerExpressenJessica BjurströmKommValet 2010Anders EricsonThomas MattssonSydsvenskanTV4

Dagensmedia.se har talat med ett flertal chefredaktörer och chefer på branschorganisationerna om vilken mediepolitik de vill se de kommande fyra åren.

– De ska flytta våra branschfrågor från kulturdepartementet till näringsdepartementet där de hör hemma, det räcker till en början, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

En fråga som även branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer prioriterar högt.

– De flesta mediefrågor bedrivs av kulturdepartementet, vilket vi tycker är fel. Vi är en del av Sveriges näringsliv. Det våra kommunikationsbyråer sysslar med på dagarna är att bedriva affärer för uppdragsgivarna, så det handlar om att det vi gör ligger mycket närmare näringsdepartementet, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, säger att hans viktigaste fråga är att motverka reglering av reklamen.

– Vi vill inte ha något vapenskrammel om lagstiftning och reklaminskränkning, oavsett vad det gäller. Det är en stor hotbild och har varit det länge, säger han.

Under mandatperioden skrev Lena Adelsohn Liljeroth på DN Debatt att reklamskatten skulle avskaffas. Men hittills har inget hänt i den frågan, vilket Anna Serner, vd på Tidningsutgivarna, kritiserar hårt.

– Reklamskatten måste tas bort, säger hon, och nämner också en översyn av FRA-lagen som en viktig fråga för hennes medlemmar.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tar också upp reklamskatten, men lyfter dessutom fram två andra mediepolitiska frågor som han vill se en förändring kring.

– Två konstigheter är ju att utländska tv-kanaler sänder i Sverige med andra juridiska förutsättningar än svenska tv-kanaler, och att svenska staten försöker inskränka tryckfriheten genom att styra publiceringar av spelbolagsannonser, säger han.

För Daniel Sandström, chefredaktör på Sydsvenskan, är presstödet den viktigaste frågan.

– Jag skulle vilja se en översyn och modernisering av presstödet. Dagens modell är inte anpassad till den verklighet som råder, säger Daniel Sandström, chefredaktör på Sydsvenskan.

Hur tycker du att regeringen skött mediepolitiken under de senaste fyra åren?

– I just presstödsfrågan har det varit många olika bud. Det har varit svårt att veta vad som är deras politik.

Även Staffan Slörner på Sveriges Mediebyråer är mycket kritisk till regeringens mediepolitik hittills.

– Jag har inga synpunkter på det eftersom det inte har funnits någon politik kring våra frågor. Jag tycker att det är ganska respektlöst att nonchalera en bransch som omsätter så mycket pengar och har en yrkeskår som har en jäkla stolthet och mycket erfarenhet. Det känns inte okej.

Anders Ericson:

– Det jag oroar mig för är det som förre kulturministern lobbade för, att helt och hållet inskränka SVT:s möjligheter att arbeta med sponsring. Jag tycker att det är fel av flera skäl, dels kommer det att ytterligare stärka TV4:s ställning och dels kommer det resultera i att SVT kommer få svårare att köpa in en del stora idrottsevenemang.

Om Lena Adelsohn Liljeroth fortsätter som kulturminister är i skrivandets stund oklart. Jessica Bjurström ger ett eget förslag på en ny kandidat:

– En person som exempelvis Ewa Schwartz, som jobbar med kultur och har en lång och gedigen bakgrund inom kommersiella medier och förstår reklam.

Hennes kollega på Sveriges Annonsörer, Anders Ericson, har också en favorikandidat:

– Det skulle väl vara jag själv då. Eller jag har faktiskt en favorit, Anna Kinberg Batra. Jag tycker att hon har visat handlingskraft och hon är intresserad av kulturfrågor. Hon kanske inte alltid går i Bonniers ledband som tidigare kulturministrar har gjort. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.