Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Bra nyhetsarbete ger bra självförtroende”

Publicerad: 27 Augusti 2013, 13:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:33

Fredric Karén planerar att lägga större fokus på Svenska Dagbladets egna nyhetsarbete när han tar över som chefredaktör efter Lena K Samuelsson.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvD

Fredric Karén har de senaste fem åren varit chef för svd.se. Dessförinnan har han även varit inrikeschef och nyhetschef på tidningen.

När Dagens Media får ett samtal med honom har han precis avslutat en chatt med läsarna.

Blir det mer läsarkontakt som chefredaktör?

– Det är i alla fall min ambition. Under tiden jag har jobbat med digitala medier har jag haft mycket chattar med läsarna och även en blogg. Det skulle vara kul att fortsätta med även som chefredaktör, säger Fredric Karén.

Kommer vi att få se en chefredaktörsblogg?

– Det är inte omöjligt. Jag tror att det finns ett intresse bland läsarna att följa hur vi resonerar kring ämnesval och publicistiska frågor, men det kan nog även vara intressant att ta del av vad som händer i och med strukturomvandlingen.

Vad betyder det för SvD att du med en digital bakgrund får ett helhetsansvar?

– Jag tror att den digitala bakgrunden är ett av skälen till att styrelsen utsåg mig. Alla morgontidningar står inför tuffa strukturförändringar och vi behöver digitalisera vår redaktion ännu mer. Då kan det vara bra att ha någon som jobbat med att leda sådana processer.

Går det att vända räckviddstappet?

– Det är nog lite för tidigt att säga. Generellt tror jag att kurvorna säkert kan plana ut lite, men vi har en struktur med en sjunkande läsning av papperstidningar, men mer digital läsning, som drabbar alla.

Hur pass rustad är SvD för att möta strukturomvandlingen?

– Vi har i tre år jobbat dedikerat med vår betallösning, crm-system och för att förbättra nyhetsarbetet och sajten, och jag tycker att vi har ett bra digitalt utbud. Men det arbetet måste intensifieras framåt och framför allt måste fler på redaktionen engageras i hur vi jobbar med nyheter digitalt. Vi måste också bli duktigare på att ta fram nya produkter och vi behöver göra det i samarbete mellan redaktion och det kommersiella. Men det är inte bara redaktionen som måste anpassa sig, utan även affärs- och marknadssidan.

Har du redan nu en vision för tidningen?

– Det har jag delvis, men det är inget som jag vill prata om nu. Jag tycker att det är viktigt att jag får tid på mig att prata med medarbetarna och lyssna på redaktionen och de olika avdelningarna. Det här är ett jobb vi ska göra tillsammans, men det är en tuff resa så vi måste tänka väldigt annorlunda. Och det hoppas jag att alla förstår.

Hur kommer läsarna märka att det är en ny chefredaktör på plats?

– I det korta perspektivet kommer de inte att märka så mycket. Vi har precis gjort om tidningen och det har jag inga planer på att förändra. Jag tycker att vi har en bra struktur. Men jag vill ha större fokus på nyhetsarbetet. Att ha ett bra eget nyhetsarbete ger bar självförtroende. Det ligger mig varmt om hjärtat.

Du tillträder 6 september – vad blir det första du gör?

– Min tanke är att skriva en text i tidningen där jag presenterar mig själv för läsarna. Utöver det har jag många människor jag behöver träffa internt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvD

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.