Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Bra bredd har gett resultat"

Publicerad: 1 Juli 2009, 09:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:19

Produktutveckling, bra innehållsmix och trimmad nyhetsbevakning har, enligt chefredaktör Thomas Mattsson, tagit Expressen förbi Aftonbladet på flera av veckans dagar.


Enligt Orvesto Dag så når Expressen fler läsare än Aftonbladet på lördagar, söndagar och måndagar. Thomas Mattsson säger att räckviddsökningen är en trend som började redan under Otto Sjöbergs tid, fortsatte under tillfördordnade chefredaktören Per-Anders Broberg och nu också under hans egen ledning.

– Vi har gjort en rad produktförbättringar, gjort om ett antal bilagor, till exempel Leva & Bo och Sport-Expressen. Därtill har vi varit nyhetsledande på nyheter som Victoria och Daniels förlovning och Annika Östberg, säger Thomas Mattsson. 

Han tycker också att Expressen gjort ett bra jobb på oroligheterna i Iran, Saab, LO och Michael Jacksons död.

– Nu har ju inte alla de händelserna fått genomslag i Orvestos undersökning men de ger prov på en bra innehållsmix, klassisk kvällstidningsjournalistik.

Han säger att Expressen är väl medvetna om att varje undersökningsmetod är behäftad med felmarginaler men väljer att lyfta fram trenden.

– Den visar, över flera månader, att allt fler personer väljer att läsa Expressen, att det finns en ökad efterfrågan på kvällstidningsjournalistik.

Men det alla undrar över nu är väl upplagesiffrorna?

– Vi släpper våra upplagesiffror så snart marknadsledaren Aftonbladet har släppt sina. Det är så det alltid har gått till.

Varför släpper de inte sina siffror tror du?

– Det får du fråga Aftonbladet om. Jag kan bara konstatera att Aftonbladet är en mycket proffsig nyhetsorganisationen, vilket gör den här utmaningen desto roligare. Fighten  kommer att pågå i flera år och kurvorna kommer gå upp och ner. Men det är viktigt och intressant att vi har två starka kvällstidningar med hög betalningsgrad 2009. Det är viktigt för vår affärsmodell.

Dagensmedia.se har sökt Jan Helin.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.