Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Bottenresultat för Aftonbladet

Aftonbladet minskar resultatet med hela 68 procent, enligt den tredje kvartalsrapporten.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 26 Oktober 2018, 06:16
Uppdaterad: 26 Oktober 2018, 06:21

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Rejält tapp för Aftonbladet när Schibsted presenterar sin tredje kvartalsrapport.

Foto: Foto: Janne Naess

Schibsted Medias rörelseresultat (EBITDA) landade under det tredje kvartalet på 297 (345) miljoner norska kronor. Det innebär en minskning på 13,7 procent. 

Publicistverksamheten som redovisas under Publishing hade en resultatnedgång på 14,8 procent, från 218 miljoner norska kronor till 186 miljoner norska kronor. 

Även intäkterna minskade med 1,3 procent. Från 2 133 miljoner norska till 1 953. 

– Att vi har lägre intäkter i Publishing är ingen överraskning, och anledningen är välkänd för oss alla: print. Även om volymutvecklingen på print är något bättre än väntat fortsätter kurvan att peka nedåt. Och det kommer den fortsätta att göra i flera år framöver, säger Raoul Grünthal, i en kommentar. 

Aftonbladet minskar sitt rörelseresultat (EBITDA) rejält – med hela 68 procent. Samma period föregående år landade rörelseresultatet på 67 miljoner norska, i år landade resultatet på 22 miljoner norska kronor. 

Intäkterna minskade med 14 procent, från 457 miljoner norska kronor till 392. 

Det stora tappet tillskrivs främst en nedgång i print, vilket inte kompenseras digitalt. Även de digitala intäkterna minskade vilket enligt rapporten beror på GDPR. 

Även Schibsted Growth uppvisade en resultatnedgång på 9 procent och landade på 112 (122) miljoner norska kronor. Föregående års kvartalssiffror är exkluderat Hitta som såldes under 2017. 

Intäkterna för Growth ökade med 3 procent, från 439 miljoner norska kronor till 453 miljoner norska kronor. 

– Growth resultatutveckling är något lägre än väntat, men om vi bryter ner siffrorna är det delvis naturliga förklaringar till nedgången, säger Schibsted Medias vd Raoul Grünthal, i en kommentar och fortsätter:

– Under Q3 flyttade Let’s Deal över till en ny plattform, vilket har påverkat deras utveckling. För Lendos del har vi haft en fantastisk tillväxt i både Norge och Sverige de senaste åren och det är naturligt att tillväxttakten på marknaden för personal finance fluktuerar något. Men generellt är potentialen på detta område fortfarande hög. 

 

 

 

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.