Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Bottenrekord för platsannonser

Publicerad: 27 Augusti 2009, 08:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Meorgonpressens platsannonsvolym ned 46 procent under det andra kvartalet.


Förra året drog morgonpressen in drygt 1 miljard kronor på platsannonser. Platsannonserna stod därmed för runt 13 procent av morgonpressens totala annonsintäkter, och runt 7 procent av den totala volymen.

När lågkonjunkturen slog till på allvar började marknaden, precis som vid tidigare recessioner, att vika.

Under det andra kvartalet minskade volymen med hela 46 procent, enligt Tidningsutgivarnas platsannonsindex. Det är den största nedgången som uppmäts under ett kvartal.

– Jag vill dock påminna om att vi jämför med ett mycket bra andra kvartal 2008, då det fortfarande inte hade skett några egentliga annonstapp inom dagspressen, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU, i ett pressutskick.

Hos storstadstidningarna var tappet större än på landsorten. Det finns inget som tyder på att platsannonserna skulle vara på väg upp inom en snar framtid.

– Jag har tidigare prognostiserat en uppgång av platsannonser igen år 2012, grundat på likheten med konjunkturnedgången som inleddes år 2001, då det blev fyra års nedgång innan det vände upp, säger. Det stämmer dessutom väl med olika prognoser som säger att arbetslösheten kommer minska igen under 2012, säger Fredrik Rogeberg.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.