Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Borttynade ord ska visa vikten av journalistik

Publicerad: 3 maj 2022, 06:00

”Det fria ordet tynar bort utan oberoende journalistik. Tack för att du som prenumerant värnar om pressfriheten och stödjer det lokala nyetsarbetet”, står det på tidningarnas första sidor.

19 av NTM-koncernens titlar i gemensam kampanj för att visualisera vikten av det fria ordet. ”Vi vill bidra till en ökad medvetenhet kring det hos våra läsare”, säger Jens Pettersson, chef digitala läsaraffären.


Ämnen i artikeln:

Nyheterpressfrihet

Under Pressfrihetens dag den 3 maj går NTM-koncernen ut i en gemensam kampanj för 19 av koncernens prenumererade titlar för att visa hur viktigt det fria ordet är. 

Kampanjen visualiserar genom att innehållet på sajt och i papperstidningen försvinner på olika sätt. 

– Pressfrihet och det fria ordet är idag ingen självklarhet i världen och vi vill bidra till en ökad medvetenhet kring det hos våra läsare, och samtidigt visa att de genom sin prenumeration bidrar till det fria ordet, säger Jens Pettersson, chef digitala läsaraffären och projektledare för kampanjarbetet, i ett pressmeddelande. 

Läsaren som besöker sajten möts av ett nyhetsflöde som successivt försvinner – ord för ord. Efter det följer information om Pressfrihetens dag och ett tack till prenumeranterna. De som inte är prenumeranter eller inte är inloggade hänvisas istället vidare till en köpflik. 

Printprenumeranter möts av en första sida där nyhetsrubrikerna och artiklarna har tynat bort.

– Idén är i all sin enkelhet sprungen ur tanken på att det fria ordet sakta tynar bort och är sen ett försök att illustrera det på ett så effektfullt sätt som möjligt i respektive kanal. En viktig del i kampanjen var att försöka dra nytta av befintliga kanalers styrka och låta kanalen bli en aktiv del i kampanjen, i stället för tvärtom. Det gör att budskapet förstärks, framför allt digitalt, säger Fredrik P Johansson, creative director på koncernens reklambyrå Fluid, i ett pressmeddelande. 

Kampanjen är ett resultat av samarbete mellan flera olika avdelningar där både reklambyrån Fluid och redaktionerna har bidragit. De tekniska delarna står utvecklingsavdelningen Innovation för. 

Foto: Jens Pettersson

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nyheterpressfrihet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev