Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Början på slutet för förlustprojektet City"

Publicerad: 21 Mars 2013, 13:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Metros vd Andreas Ohlson säger att beslutet att lägga ner City i Helsingborg och Landskrona var väntat.


– Våra tankar går till de kollegor som eventuellt förlorar jobben men det är i tuffa tider som dessa som ägarna måste prioritera, säger Andreas Ohlson.

Var det väntat?

– Det var helt väntat på grund av två anledningar. Ett, City har alltid drivits som ett defensivt projekt i syfte att konkurrera med Metro och det är fel bevekelsegrund att driva affärer på. Två, Metro utgör inget hot mot Helsingborgs Dagblads lokala annonsaffär, vi finns primärt där för att täcka Skåne och ge räckvidd till de annonsörer som köper Metropol, det vill säga vårt storstadspaket.

Hur påverkar det här Metro?

– Prestigemässigt ser vi det som en seger men vi räknar inte nämnvärt med några nya annonsörer. Däremot kommer vi förhoppningsvis se en ökad lokal räckvidd i detta område.

Kommer ni förändra något med anledning av det här?

– Vi kommer analysera våra möjligheter att öka vår upplaga i det aktuella området. Det finns säkert en del intressanta distributionspunkter som vi kan ta över.

Vad tror du om framtiden för resten av City-tidningarna i Skåne?

– I april ska Gota Media besluta om de ska lägga ned City Kristianstad. Detta påminner om när City Sthlm gradvis började nedmontera sin verksamhet i en lång, dyr och smärtsam process. Resterande editioner av City kommer få ökade kostnader som de förut kunde dela med Helsingborgs Dagblad. Historien indikerar att detta är början på slutet för förlustprojektet City.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.