Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Bonnier och Schibsted räknar med återhämtning i december

Publicerad: 23 november 2020, 13:40

Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services, och Paul Brandenfeldt, annonschef på Bonnier News.

Foto: Linda Broström/Janne Næss

Trots att andravågen av coronapandemin är över oss, ser både Bonnier News och Schibsted ljust på annonsläget inför julhandeln. Bonnier News räknar med en ökning i december.


Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsSchibstedIRMJoakim FlodinCoronaviruset

Coronapandemins intåg i våras resulterade i kraftigt minskade annonsintäkter. Tappet under årets andra kvartal landade på hela 18 procent, enligt IRM. Enligt IRM:s senaste prognos ska medieinvesteringarna för helåret minska med 11 procent jämfört med 2019. 

Nyhetsmediernas annonsintäkter beräknas i år hamna på knappt 4,7 miljarder kronor, vilket kan jämföras med drygt 6 miljarder kronor under 2019.

LÄS ÄVEN: För första gången – här är mediernas samlade intäkter

IRM:s prognos gjordes dock innan andravågen slog till. Den 4 december ska institutet släppa en reviderad prognos, så det återstår att se om den utökade smittspridningen väntas resultera i en djupare nedgång eller inte.

Men varken Schibsted eller Bonnier News säger sig ha påverkats mer negativt av att coronapandemin nu tagit fart igen. Avbokningarna har inte ökat, säger både Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services, och Paul Brandenfeldt, annonschef på Bonnier News.

– De branscher som drabbas hårdast av covid-19 är redan på sparlåga och övriga branscher verkar ha hittat sin strategi i denna situation. Det finns många branscher som fortsatt går bra, säger Joakim Flodin.

– Vi på Schibsted har dessutom genomfört flertalet undersökningar bland våra användare som visar att våra användare inte förknippar varumärken som annonserar under pandemin med negativa känslor.

Hur ser bokningsläget inför december ut?

– Vi har under en period nu lyckats prestera väl när det kommer till annonsintäkterna, speciellt digitalt har börjat återhämta sig väl och december är inget undantag.

Några exakta siffror lämnar dock inte Joakim Flodin ut, med hänvisning till Schibsteds riktlinjer.

LÄS ÄVEN: IRM:s prognos för annonsmarknaden: ”Viss återhämtning 2021”

December är en viktig månad för annonsmarknaden, och kanske extra viktig i år då medierna har en möjlighet att kanske hämta in lite av tappet från ett tufft år. 

– Vi kliver in i december med högre förväntningar än tidigare, dels för att november har sett klart bättre ut, men också just för att det är december, säger Paul Brandenfeldt.

– Vi hoppas på ökningar mot 2019. Vi har en ambition att öka 5-8 procent jämfört med föregående år.

E-handeln är en växande annonskategori, liksom hemelektronik. Dagligvaruhandeln och dryckeskategorin annonserar vanligtvis också tungt under och inför jul.

– December är en viktig månad, det är egentligen varje månad men det är klart att när vi ska försöka stänga detta tuffa år på ett så bra sätt som möjligt är december sista chansen, säger Joakim Flodin.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.