Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Bonnier news slår ihop säljorganisationerna

Publicerad: 22 September 2015, 05:42
Uppdaterad: 9 December 2015, 15:09

Bonnier slår ihop säljorganisationerna för Dagens Nyheter, Dagens Industri och Expressen.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

De tre tidningarna inom Bonnier news ska skapa en gemensam säljorganisation. Det framgår av ett pressmeddelande från Bonnier.

– Vi skapar en organisation som kan hjälpa kunderna att hänga med i den snabba utveckling som sker på mediemarknaden generellt, säger Henrik Stangel, övergripande chef för annonsförsäljningen inom Bonnier news, i pressmeddelandet.

Det innebär att samtliga dagstidningar inom Bonnier news, förutom HD-Sydsvenskan, ingår. Bakgrunden till sammanslagningen är "ökad konkurrens från globala aktörer" samt "kundernas förändrade beteende på marknaden".

Henrik Stangel, som var vd för DI innan Bonnier news-chefen Gunilla Herlitz tog över, blev under hösten 2014 annonsdirektör för de tre tidningarna. Hans roll blir att vara övergripande chef för Bonnier news annonsförsäljning.

Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker blir ansvarig för "Bonnier news sales", en nyskapad del inom organisationen. Bonnier news sales ska ansvara för den gemensamma digitala affärsutvecklingen, ad operation och studio som ska "driva kundnära konceptutveckling över Bonnier news alla plattformar".

Bonniers tidigare försök med ett gemensamt digitalt sälj- och utvecklingsbolag under namnet "Bink" skrotades 2013.

Andreas Sandin, som nu är annonsdirektör för Dagens Industri, får utökat ansvar och ska framöver även ansvara för Dagens Nyheters försäljning.

DN:s nuvarande annonsdirektör Dan Morén ska fortsätta att jobba för Bonnier – men i egen regi.

"Plats-, bostads-, motor- och nöjesförsäljningen läggs i ett eget säljbolag som ägs och drivs av Dan Morén, i dag annonsdirektör på Dagens Nyheter", skriver Bonnier news i pressmeddelandet.

Den nya organisationen ska träda i kraft vid årsskiftet efter att de fackliga förhandlingarna är avslutade.

LÄS OCKSÅ:

Det ingår i Bonnier news nya säljorganisation

• Dagens industri

• Dagens Nyheter

• Expressen

• Bonnier News Sales inklusive Bonnier ad Network

• Partnerbolag: Bolagets investeringar i diverse tjänstebolag

• Live: Konferens- och eventorganisation

• Säljbolag: Rubrik- och eftertextmarknaderna

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.