Bonnier News Sales bryter med Widespace

Expressen och Dagens Nyheter plockar hem mobilannonseringen. Nu avslutas samarbetet med Widespace.

Bonnier News har, som Dagens Media tidigare skrivit om, under hösten inlett en stor omorganisation på säljsidan.

Och i samband med lanseringen av Bonnier News Sales nya organisation i januari 2016 säger Expressen och Dagens Nyheter nu upp sitt samarbete med mobilnätverket Widespace.

Framöver ska hela försäljningskedjan av mobilannonsering i stället ske inom Bonnier News Sales.

– Vi har under 2015 sett en stark tillväxt i vår mobilförsäljning. Det beror dels på egen produktutveckling på varumärkesnivå, men också på Bonniers gemensamma nätverk Bonnier Ad Network, som nu helt kommer ersätta Widespace. Med årets utveckling i bakhuvudet har vi beslutat att ta hem hela försäljningen inhouse och bli än mer tydlig mot marknaden med specifik varumärkesförsäljning och räckviddsförsäljning via Bonnier Ad Network säger Bonnier News Sales försäljningsdirektör Alexander Lydecker, i ett pressmeddelande.

Nu kommer nätverksförsäljning, produktion, analys och uppföljning av mobil annonsering skötas centralt inom Bonnier News Sales.

Dagens Media har i ett flertal artiklar under året berättat om utmaningarna de svenska mediehusen möter när det gäller att kapitalisera på den starka trafiktillväxten på mobilsajterna.

Publicerad 2015-12-09 15.13Uppdaterad 2015-12-09 15.23

Dela artikeln: