Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 10 Mars 2021, 13:07
Anders Eriksson (till vänster), vd på Bonnier News, och Raoul Grünthal, Sverigechef på Schibsted, berättar om satsningen på mediehusens gemensamma distributionsbolag för e-varor.
Foto: Stefan Jerrevång/AFTONBLADET
Bonnier News och Schibsted skapar det samägda bolaget Sweship som ska leverera hem e-varor till svenska hushåll.
Bakgrunden är att medieföretagen har en lång erfarenhet av att dela ut morgontidningar. Nu vill Schibsted och Bonnier News surfa på e-handelsvågen och även börja distribuera e-varor.
Det gemensamma bolaget Sweship ska hantera denna distribution till svenska hushåll, enligt ett pressmeddelande.
– Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag, säger Bonnier News vd Anders Eriksson, i pressmeddelandet.
Bolaget ska till att börja med ha fokus på den svenska marknaden.
– Vi har de senaste åren utvecklat flera nya distributionstjänster som varit framgångsrika. Nu ser vi att efterfrågan på dessa tjänster ökar starkt i Sverige, både från svenska och internationella kunder. Med en gemensam satsning tillsammans med Bonnier News kommer vi kunna möta denna, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal, i en kommentar.
Schibsted driver redan distributionsverksamhet i Norge med flaggskeppet Helthjem som sysslar med hemleveranser av e-handelsvaror till norska hushåll.
Bonnier News har i sin tur, tillsammans med övriga lokaltidningskoncerner, samt via distributionsbolaget MTD, skapat tjänsten Early Bird på den svenska e-handelsmarknaden.
Sweship och Early Bird ska dock vara två olika och oberoende tjänster men ska använda samma distributionsnät.
Bolaget ska inom kort anmälas till relevanta konkurrensmyndigheter – och huruvida bolaget slutgiltigt får startas avgörs av dessa myndigheters godkännanden.