Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Bonnier lanserar digitalt annonsnätverk

Publicerad: 4 december 2014, 12:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:20

Bonnier News lanserar annonsnätverket Bonnier Ad Network, som samlar koncernens digitala räckvidd.


Förra året beslutade Gunilla Herlitz, affärsområdeschef för Bonnier News, att lägga ner Bink – Bonniers gemensamma bolag för digital annonsering.

Nu lanserar Bonnier AB ett nytt digitalt annonsnätverk som ska utveckla samarbetet mellan de olika Bonnierbolagen.

I Bonnier News ingår bland andra DN och Sydsvenskan och Bonnier Ad Network kommer att säljas både genom traditionell annonsering och programmatic buying.

– Vi säljer sedan en tid tillbaka vårt desktoplager gemensamt inom Bonnier, men då främst visningar på osålda positioner. Nu kompletterar vi med en premiumprodukt som ger kunderna tillgång till samtliga Bonniers digitala produkter och ger oss unika möjligheter till kreativa paketeringar, säger Alexander Lydecker, annonsdirektör på Expressen och ansvarig för nätverket inom Bonnier News.

Enligt Alexander Lydecker är likheterna med Bink små.

– Det här är ett säljnätverk. Om man tänker tillbaka till Bink-tiden hade vi en produkt som hette Cheaposaurus. Det här är ganska odramatiskt. Respektive varumärke inom Bonnier kommer att sälja på sitt egna digitala inventory men vi samlar det i en och samma hubb, säger han.

Tanken är att Bonnier News ska sälja dataprodukter gemsamt via Bonnier Ad Network.

– För det behöver vi ett stort inventorylager. Fördelen med det här är att man handlar inom en trygg Bonnier-miljö på ett helt annat sätt en tidigare och det blir en jättestor skillnad. Och det har ingen koppling till hur man jobbade tidigare med Bink, säger han och tillägger:

– Detta är en produkt som ligger i tiden mot hur marknaden köper och kommer köpa.

Försäljningschef för Bonnier Ad Network blir John Sjölund, som rekryteras från TV4-gruppen, där han varit försäljningschef för bland annat digitala medier.

– Det skall bli enormt spännande att få vara med och driva Bonniers digitala transformation och inom ramen för den starta upp Bonnier Ad Network. Vi kommer att kunna erbjuda våra kunder en stor räckvidd och genom att kombinera de olika plattformarna och dess möjligheter med varandra möta kundernas ständigt ökade krav på relevans, effekt och unikitet, säger John Sjölund i ett pressmeddelande.

Dante Thomsen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev