Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Boine Gepertz: ”Vi har blivit bättre på grävande journalistik”

Publicerad: 21 December 2020, 13:55

”Det är till oss människor vänder sig när samhället skakas av en kris”, säger Gota Medias vd Boine Gepertz.

Foto: Press/Gota Media

Gota Medias vd Boine Gepertz spår en tuff annonsmarknad 2021 och ser framemot att kunna få träffa sina medarbetare igen nästa år.


Ämnen i artikeln:

NyårsfråganGota MediaBoine Gepertz

Årets lärdom?

– Den viktigaste lärdomen jag tar med mig från det här året är att när vår organisation utsätts för stora utmaningar och är pressade då kliver medarbetarna fram och visar sig från sin bästa sida. Vi har producerat fantastiskt bra journalistik som bland annat gett oss en tillströmning av nya läsare och fina nomineringar. Vi har flyttat fram våra positioner på annonsmarknaden genom att vässa vår kompetens och breddat vårt erbjudande. Vi har haft ett högt tempo inom digital utveckling och bland annat lanserat nya sajter. Ja, jag skulle kunna räkna upp många fler saker som jag är stolt och glad över vad vi tillsammans har åstadkommit under det här året.

Årets viktigaste publicering?

– Jag tycker att alla artiklar kring corona måste vara det viktigaste vi publicerat under året. Vi har genom detta fått åtskilliga bevis på hur viktig vår roll är som trovärdig informationskälla och nyhetsförmedlare. Det är till oss människor vänder sig när samhället skakas av en kris vi inte varit i närheten av sedan andra världskriget, säger Boine Gepertz och fortsätter:

– Artiklar som fått stort intresse är till exempel Smålandspostens bildreportage inifrån iva-avdelningen i Växjö och Kristianstadsbladets reportage om en ung man som dog i sviterna av covid-19. Men jag vill också lyfta fram att vi blivit bättre på grävande journalistik och här finns många exempel från våra tidningar. Om jag ska nämna ett så får det bli Borås Tidnings avslöjanden av kommunala chefers bisysslor som bland annat innebar att de gav uppdrag till företag de hade intressen i. Avskedanden och nya rutiner blev konsekvensen.

Årets tuffaste utmaning?

– Våra tuffaste utmaningar 2020 beror förstås på coronapandemin. Den har inneburit restriktioner i vårt sätt att jobba vilket bland annat lett till en hög grad av arbete hemifrån. Den har också skapat stora problem för viktiga branscher bland annonsörerna och därmed har vi fått ett stort ras för våra intäkter. Till en viss del har detta intäktstapp kompenserats av de båda stödpaket som regeringen gett till mediebranschen. Men genom en god tillväxt i läsaraffären, genomförda besparingsåtgärder inom främst distribution och tryck samt coronarelaterade kostnadsminskningar på till exempel resor och konferenser så kommer vi trots allt att redovisa ett relativt bra resultat. 

Vad kommer definiera år 2021?

– Jag hoppas att vi 2021 kommer proklamera en seger över corona och att den oro och det lidande många upplever nu ska försvinna. Då ser jag fram emot att vi återigen kan dela gemenskapen på våra arbetsplatser, inom föreningslivet och med släkt och vänner. Vi ser framåt med tillförsikt när det gäller utvecklingen av våra läsarintäkter, säger han och fortsätter:

– De stora investeringar vi gjort och kommer fortsätta göra i journalistiken, spetskompetenser, nya plattformar och verktyg börjar ge resultat och vi tror att det kommer fortsätta under 2021. Det kommer vara tufft på annonsmarknaden även nästa år, men det är svårt att bedöma hur det blir. Mycket beror på hur våra annonsörer klarar sig igenom pandemin och hur snart de kan börja återgå till normal affärsverksamhet igen.

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.