Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Blekingetidningar låser sajten

Publicerad: 10 Maj 2011, 09:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

I dag är det premiär för Blekingetidningarna BLT och Sydöstrans gemensamma sajt Bltsydostran.se. Det mesta av innehållet blir inlåst. "Webben är mervärde för betalande läsare", säger BLT:s chefredaktör Kerstin Årmann.


Än så länge är allt innehåll på den nya sajten öppet för alla – eftersom inloggningsfunktionen vägrar att fungera. Men snart kommer det mesta av materialet endast kunna läsas av betalande prenumeranter.

Bara nyheter i kortformat och opinionsmaterialet blir gratis.

– Vi vill att de som betalar för produkterna BLT och Sydöstran ska få mer än dem som inte betalar. Vi betraktar numera webben som mervärde till papperstidningar, säger Kerstin Årmann, chefredaktör på BLT.

Läsarna kan välja att prenumerar på tidningen, och få tillgång även till båda tidningarnas webbmaterial, eller att bara betala för Bltsydostran.se.

För att fortfarande kunna dra nytta av spridningen i sociala medier blir det möjligt för prenumeranter att dela med sig av artikler på Facebook – som sedan kan läsas även av dem som inte prenumerar.

– Vi får räkna med minskad trafik, men det är svårt att förutse hur mycket vi kommer att tappa eftersom ingen annan har testat den här lösningen tidigare, säger Kerstin Årmann.

– Men vi hoppas att annonsörerna ändå ska fortsätta att tycka att vi har en attraktiv produkt, fortsätter hon.

BLT:s ägare Gota Media är sedan ett par år tillbaka majoritetsägare även för Sydöstran, vilket är anledningen till att de slår ihop sina nyhetswebbar till en gemensam sajt.

Sedan tidigare har man en gemensam sportredaktion som levererar identiskt innehåll till de båda tidningarna.

– Genom att samutnyttja tekniken så långt det är möjligt hoppas vi kunna frigöra mer resurser till journalistiken, säger Kerstin Årmann.

Två webbredaktörer ansvarar för sajten – en från respektive tidning.

– Den stora utmaningen är att fortsätta att vara två konkurrerande tidningar, vilket ingår i vårt uppdrag, men med en gemensam nyhetswebb. Det finns en tydlig ambition från ägarna att vi ska vara två olika produkter på marknaden med varsitt varumärke, säger Kerstin Årmann.

Vad har ni fått för reaktioner på nya sajten?

– Eftersom inloggningsfunktionen inte har används än har det inte varit något ramaskri om att vi låser in material. Än så länge har vi fått en del hejarop om samarbetet och kritik för att sajten är rörig.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.