"Birro-effekten" – tredubblad trafik för Tidningen Härjedalen

2015-01-29 05:53  

Marcus Birros comeback som krönikör lyfte Tidningen Härjedalens sajt.

För exakt en vecka seden gjorde Marcus Birro, den omstridde krönikören som sparkades från Expressen, comeback – i Tidningen Härjedalen.

Bakom värvningen står Tidningen Härjedalens redaktionschef Mikael Andersson.

Motiveringen till att ta in en krönikör utan koppling till Härjedalen var att Marcus Birro för ett intressant resonemang om spänningarna mellan stad och glesbygd.

Men Mikael Andersson medgav även att värvningen var ett sätt att locka nya läsare till tidningens sajt, som vanligtvis ligger på ett par tusen unika webbläsare.

– Vi skiljer oss inte från något annat medium som finns på nätet. Vi vill ha många läsare precis som Aftonbladet och Expressen, sade Mikael Andersson till Dagens Media.

När siffrorna från Kia-index (den officiella mätvalutan för svenska webbplatser) för vecka 4 nu blivit offentlig syns ”Birro-effekten” för Tidningen Härjedalens sajt tydligt.

Vecka 3 noterades 3 356 unika webbläsare, på desktopsajten. Motsvarande siffra vecka 4 var nästan tre gånger högre, 10 177 unika webbläsare.

Det är dock inget trafikrekord. Vecka 45 2014 hade tidningen en trafiktopp på 12 645 unika webbläsare.

Mobilsajten noterade 5 384 unika webbläsare vecka 4. Föregående vecka var motsvarande siffra 2 601 webbläsare. Inte heller i mobilen gav den nye krönikören trafikrekord.

LÄS ÄVEN:

Läs mer: Marcus Birro: "Medieeliten lever efter regler från en förlorad värld"

Läs mer: Redaktionschefen om värvningen av Birro: "Vi vill ha många läsare"

Läs mer: Marcus Birro gör comeback – rasar mot Södermalm: "Media avskyr Sverigedemokraterna"

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt