Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Birro-effekten" – tredubblad trafik för Tidningen Härjedalen

Publicerad: 29 Januari 2015, 04:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Marcus Birros comeback som krönikör lyfte Tidningen Härjedalens sajt.


Ämnen i artikeln:

Marcus Birro

För exakt en vecka seden gjorde Marcus Birro, den omstridde krönikören som sparkades från Expressen, comeback – i Tidningen Härjedalen.

Bakom värvningen står Tidningen Härjedalens redaktionschef Mikael Andersson.

Motiveringen till att ta in en krönikör utan koppling till Härjedalen var att Marcus Birro för ett intressant resonemang om spänningarna mellan stad och glesbygd.

Men Mikael Andersson medgav även att värvningen var ett sätt att locka nya läsare till tidningens sajt, som vanligtvis ligger på ett par tusen unika webbläsare.

– Vi skiljer oss inte från något annat medium som finns på nätet. Vi vill ha många läsare precis som Aftonbladet och Expressen, sade Mikael Andersson till Dagens Media.

När siffrorna från Kia-index (den officiella mätvalutan för svenska webbplatser) för vecka 4 nu blivit offentlig syns ”Birro-effekten” för Tidningen Härjedalens sajt tydligt.

Vecka 3 noterades 3 356 unika webbläsare, på desktopsajten. Motsvarande siffra vecka 4 var nästan tre gånger högre, 10 177 unika webbläsare.

Det är dock inget trafikrekord. Vecka 45 2014 hade tidningen en trafiktopp på 12 645 unika webbläsare.

Mobilsajten noterade 5 384 unika webbläsare vecka 4. Föregående vecka var motsvarande siffra 2 601 webbläsare. Inte heller i mobilen gav den nye krönikören trafikrekord.

LÄS ÄVEN:

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Marcus Birro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.