Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Bilden som väckte medierna – och folket

Publicerad: 28 December 2015, 06:00
Uppdaterad: 28 December 2015, 20:50

NYÅRSKRÖNIKA DEL 12 AV 15. En drunknad treåring på förstasidan är i vanliga fall otänkbart. Hösten 2015 var det precis vad som krävdes för att få svenskarna att förstå fasorna i spåren av flyktingkrisen i Europa.


Den tredje september valde Expressens chefredaktör Thomas Mattsson att täcka förstasidan med bilden på den drunknade flyktingpojken Alan Kurdi, som död hade spolats iland på en strand i den turkiska badorten Bodrum.

Många andra medier publicerade också bilden.

Den hjärtskärande historien – ett brottstycke ur den pågående katastrofen där tusentals och åter tusentals har dött i sina försök att via smugglare ta sig över Medelhavet – blev ett startskott för den mycket intensiva rapportering om flyktingkrisen som präglat hösten.

SvD gjorde en hel tidning vigd åt flyktingkatastrofen, DN inledde initiativet #jagdelar och Schibsted skickade i samarbete med Sjöräddningssällskapet ned två räddningsbåtar för att rent fysiskt rädda liv på medelhavet.

Spalter och sajter fylldes av bilder och artiklar som berättade om människorna bakom dödsstatistiken.

Metros nye chefredaktör Eric Ljunggren slog in tidningen i en svensk flagga med texten ”Välkomna till Sverige”.

Hjälporganisationerna vittnade snart om insamlingsrekord.

– Engagemanget vi ser är helt enormt. Vi har aldrig sett så stora summor komma in under så kort tid, sade Anna-Karin Moden, kommunikationschef på Sverige för UNHCR till Dagens Media i slutet av september.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.