Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Bilageproducent intar Danmark

Publicerad: 15 November 2010, 11:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

A Perfect Guide etablerar sig i Danmark. Ett första steg i en förestående internationaliseringen, enligt vice vd.


"A Perfect Guide" tillhörde tidigare "Perfect Media Group" som bland annat ligger bakom tidskriften "Moore" och den nu mera nedlagda "Pause". Tidningen köptes dock ut av grundarna Henrik Raspe och Joakim Uväng som rekryterade Pauses chefredaktör Henrik Rehnberg som vd.

Bolaget specialiserar sig på temabilagor på glossy papper och samarbetar med SvD. Nu ska de expandera till Danmark, skriver vassaeggen.se. Det är ett första steg mot en ökad internationalisering, säger vice vd:n Joakim Uväng till dagensmedia.se.

– Den här internationaliseringen gäller inte bara ett land. Vi har vuxit ganska kraftigt under åren och stärkt bolaget med nyrekryteringar från bland annat MTG, säger Joakim Uväng.

Inför lanseringen i Danmark samarbetar "A Perfect Guide" med dagstidningen "Berlingske Tidende".

– Vi känner att det är naturligt att gå in i Danmark. Det är en lätt marknad med begränsad storlek men med ett stort intresse för mode och livsstil. Det finns ett fantastiskt designkunnande i Danmark och det är ett land som vi tror mycket på. Där har vi dessutom en ganska stark annonsbas redan från början, säger Joakim Uväng.

Vad har ni för förväntningar på expansionen?

– Vi är inte där för att göra en one shot. Vi ska bygga en organisation på plats och ambitionen är att komma ut med 50 utgåvor inom 24 månader. Första lanseringen är på fredag nästa vecka.

Som ett led i expansionen har "A Perfect Guide" också rekryterat en internationell försäljningschef i Andreas Olofsson, tidigare säljchef på Tele2. Under sitt första räkenskapsår, januari 2008 till april 2009 gick "A Perfect Guide" med närmare 1 miljon kronor i förlust.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.