Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Betala för att läsa Metro

Publicerad: 16 September 2009, 08:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Plan Sverige vill med sin nya kampanj få dig att betala för saker som du annars tar för givet.


Skulle du vara beredd att betala för att ditt barn skulle få tillgång till en lekplats? Skulle du betala för att få läsa gratistidningen Metro?

Varje dag gör invånarna i den mer privilegierade delen av välden en rad saker som vi anser vara självklara och som vi får gratis. Men, som folk i andra delar av världen inte har tillgång till. Det vill Plan uppmärksamma i sin nya kampanj ”Payday”, som genomförs den 25 september.

Då erbjuds man till exempel att betala för ett besök på lekplatsen eller att läsa Metro, genom att skicka ett sms som kostar 25 kronor. Pengarna som samlas in går till Plans arbete i Afrika, Latinamerika och Asien.

– På lönedagen har man lite mer pengar än annars och då hoppas vi att man ska tänka på att det som är gratis och självklart för oss inte nödvändigtvis är det för andra, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikationschef på Plan Sverige, till Dagensmedia.se.

Förhoppningen är att det ska bli ett årligen återkommande event, säger hon.

Syftet med kampanjen är också att fler ska uppmärksamma barnrättsorganisationen och engagera sig långsiktigt. Målgruppen är bred.

– Vi har tidigare haft många barnfamiljer som givare, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det handlar om att hjälp andra barn, säger Marika Hjelm Siegwald.

Plan jobbar med Naked och med Hill & Knowlton. Johan Falk på Naked förklarar strategiarbetet i ett pressmeddelande:

–  För att bygga intresse kring kampanjen innan den 25:e gör vi en bred PR- lansering, vi engagerar bloggare och vi kommer att genomföra gerillaaktivteter vid lekplatser, bankomater och skolor, ställen som man tar för givet ska vara gratis att använda. Du kan exempelvis redan nu installera en applikation på Facebook som gör att du kan betala för att uppdatera din status.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp: Kundansvarig: Johan Falk

Kreativt ansvarig: Zeke Tastas

Planner: Christoffer Dymling

Copywriter: Fredrik Thunholm

Art Director: Martin dos Santos

PR- ansvarig: Frida Berg

Produktionsledare: Karolina Strömgren

Projektledare webb: Karin Radefeldt

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.