Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Bekräftat: Bonnier news lämnar Kia-index

Bonnier News med sajterna Expressen, DN, Di, Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad har nu slutat att rapportera sina trafiksiffror till Kia-index. "Alla förstår det orimliga att bara den aktör som vinner marknadsandelar ska släppa sina siffror", säger Expressens chefsredaktör Thomas Mattsson.

Mathias Asplund


Publicerad: 09 Mars 2017, 10:22
Uppdaterad: 09 Mars 2017, 12:22

Ämnen i artikeln:

ExpressenKia-indexBonnier NewsThomas Mattsson

Expressens chefsredaktör Thomas Mattsson. Foto: Janne Naess.

Dagens Media har redan kunnat berätta om Bonnier-tidningarnas planer på att lämna Kia-index. Titlarna saknas i den senaste mätningen och Kia-index bekräftar på sin sajt att de har gått ur.

Kia-index chef Peter Mackhé fick beskedet nu i veckan. Han tycker att det är tråkigt att de största - Aftonbladet och Expressen - nu har lämnat. Och lite märkligt.

- Vi har inte någonsin haft så stort inflöde av nya sajter på Kia och samtidigt hoppar de två största av. Det är paradoxalt, och det är ju kriget mellan de två som ligger bakom.

Schibsted har sedan tidigare slutat lämna ut sin trafik med motiveringen att siffrorna över unika webbläsare har tappat i relevans. Mediehuset redovisar Aftonbladets och Svenska Dagbladets siffror till Orvesto internet och ska istället fokusera på antalet unika individer.

Expressens chefsredaktör Thomas Mattsson har varit kritisk mot Aftonbladet, som han menar fått en konkurrensfördel.

Han säger nu till Dagens Media att det är tråkigt att Sverige, till skillnad från andra jämförbara marknader, inte kommer att ha en gemensam trafikredovisning av de stora journalistiska medierna.

– Jag tror att det finns ett värde för branschen att kunna följa trender både för enskilda varumärken, men också för olika genrer, och nu kommer det inte längre att vara möjligt på KIA-index. Precis som det heller inte längre går i TS-upplagestatistik, som ju Aftonbladet också lämnade.

Vad betyder det för konkurrensen och öppenheten att både Aftonbladet och Expressen har dragit sig ur?

– Det finns en rad olika parametrar att utvärdera för mediebolag och annosörer som exempelvis trafik, räckvidd, annonsexponeringar, spenderad tid, visibilitet och en radda andra mått. Det finns därför ett värde i att kunna göra en samlad bedömning, vilket tyvärr inte längre kommer att vara möjligt för de två största mediesajterna och dessutom ytterligare några mindre aktörer.

Han medger att Expressen naturligtvis bidrar till detta genom att lämna KIA-index.

- Men jag tror att alla förstår det orimliga att bara den aktör som vinner marknadsandelar ska släppa sina siffror men inte den som successivt har tappat. Det går ju inte, säger Thomas Mattsson.

Orvestos senaste internetmätning som publicerats på torsdagen visar att Aftonbladet under perioden januari-december 2016 haft en daglig genomsnittlig räckvidd på 3 miljoner användare medan Expressen nått ut till 1,9 miljoner.

Här presenterar vi de senaste siffrorna för print.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.