Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Bättre effekt för reklam i redaktionell miljö

Publicerad: 24 Juli 2019, 11:14

Publicisternas publik har blivit mer engagerad – och att det spiller över på deras annonsörer, menar WMG:s ordförande.

Högre viewability och engagemang för annonser som syns bredvid kvalitetsjournalistik, visar en studie som gjorts av Moat och WMG.


Ämnen i artikeln:

Dagspress

Konsumenter reagerar mer positivt på annonser som befinner sig på etablerade publicisters nyhetssajter – och genererar mer engagemang för annonsörerna.

Detta har World Media Group kommit fram till efter en analys gjord på anslutna nyhetssajter, som visade att både viewability och engagemang var högre i redaktionell miljö, jämfört med genomsnittet för branschen. Detta enligt en studie som gjorts i samarbete med analysverkyget Moat, och som Warc skriver om.

World Media Group är ett globalt nätverk för publicister och nyhetsmedier, och inkluderar stora nyhetsförmedlare som Bloomberg, The Economist, Forbes, Reuters och Wallstreet Journal.

Till exempel visade studien att in screen-måttet, det vill säga att 50 procent av en annons syns i bild i mer än en sekund, låg på 67 procent i mobilen, på WMG:s sajter. Det är 32 procent högre än branschgenomsnittet. 

In screen-måttet för display låg på 72 procent, vilket är 27 procent högre än genomsnittet.

Moat fann också att användarna stannade längre på WMG:s nyhetssajter än branschgenomsnittet: 13 procent mer spenderad tid på mobilen och 39 procent längre tid på desktop.

– De senaste åren av fejkade nyheter och dålig journalistik har gjort konsumenter mycket smartare i valen av informationskällor, säger Alex Delamain, som är ordförande i WMP.

Han menar att resultatet i annonsstudien ska betraktas som en effekt av att publicisternas publik har blivit mer engagerad – och att det spiller över på deras annonsörer.

– Moatstudien understyker något som vi länge har trott: nämligen att konsumenter är mer mottagliga för annonser när de presenteras i miljö som de har förtroende för, där det finns högkvalitativt innehåll, avslutar Alex Dalamain.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Dagspress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.