Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Avgående sponsorchefens hårda könskritik: "Stark machokultur på Expressen"

Publicerad: 16 September 2013, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Expressens sponsringschef Lena Whitman säger upp sig. Hon riktar nu hård könskritik mot sin tidigare arbetsplats.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Efter sju år slutar Lena Whitman på Expressen, där hon haft titeln sponsringschef.

Främsta anledningen till avhoppet är omorganiseringar, men beslutet har också påverkats av en påtaglig hierarki, långa beslutsvägar och en stark machokultur, berättar Lena Whitman.

– Jag har varit med under de år där sponsring och event var en viktig del av Expressen, men nu monteras det mesta inom det segmentet ner, och då känner jag att det är dags att ta steget vidare, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Sen kan jag definitivt skriva under på det som många av mina kvinnliga kollegor känner och också uttalat sig om – det är inte fördelaktigt att vara kvinna på Expressen. Det är en mycket stark machokultur där.

Lena Whitman är inte ensam i sin kritik av arbetsklimatet på Expressen. Bland annat har den tidigare magasinchefen Annika Leone och samt Cecilia Blankens beskrivit machokulturen på tidningen.

– Jag har skräckminnen från Expressen. Jag fick känslan av att det inte var fördelaktigt att vara kvinna där. Det var en hård och grabbig stämning, en machokultur. Fast man jobbade dygnet runt i tre år fick man aldrig någon feedback, det var grabbarnas game, sa Cecilia Blankens till Resumé då.

Lena Whitman ser dock tillbaka på sin tid på Expressen med glädje.

– Det har varit sju fantastiskt roliga, lärorika och händelserika år, säger hon.

Lena Whitman gjorde sin sista dag på Expressen i fredags.

Dagens Media har sökt Expressens vd Bengt Ottosson.

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.