Även Expressen lämnar TS

Expressen gör som DN, Aftonbladet och DI – lämnar Tidningsstatistik. Därmed fördjupas krisen för branschens gemensamma upplagemätning.

Dagens Media har i flera artiklar berättat om kritiken mot Tidningsstatistik, TS, som har fått Aftonbladet, facktidningsförlaget Mentor, Dagens Industri och Dagens Nyheter att överge mätningen.

– TS är inget mått på hur det ser ut i verkligheten, sade Aftonbladet-chefen Jan Helin, och syftade på trixandet med rabatter, företagssamarbeten och friex som ingår i TS-statistiken.

Nu väljer ytterligare en av Sveriges största dagstidningar att överge TS.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, förklarar i sin blogg varför tidningen inte finns med i mätningen som offentliggjordes på fredagen. Och han konstaterar att branschen har misslyckats med att komma överens om en gemensam syn.

”Bara en sådan sak som att morgontidningarna förstås värderar sina lockpriser till blivande prenumeranter på ett visst sätt, gör det ju svårt att jämföra ’upplaga’ rakt av. Betalningsgraden per exemplar blir ju lägre när man subventionerar en kund som köper ett abonnemang för en längre tid, jämfört med den som går in i en kiosk och betalar 15 kronor för en – fullbetald – kvällstidning”, skriver Thomas Mattsson.

Enligt Thomas Mattsson pågår samtal med TS om en ”större redovisningsmodell för framtiden”.

”Vi är nu i en diskussion med TS om hur vi ska utveckla och förbättra redovisningen framöver så att den svarar mot nya behov. Branschen bör söka samsyn och vi vill vara en del av den diskussionen. TS har ju lång erfarenhet av publikstatistik, så rimligen kommer det att finnas förslag till lösningar”, skriver Thomas Mattsson.

Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer, som representerar medieköparna på den svenska mediemarknaden, har tidigare uttryckt stark kritik mot dagstidningarnas beslut att lämna TS.

– Jag tycker att det är märkligt att så stora tidningar som Aftonbladet, DI och DN, som titulerar sig som Sveriges största dagstidning, inte lämnar upplagemått. De borde snarare gå i bräschen och vara bra föredömen, har Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, tidigare sagt till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Publicerad 2014-02-21 06.57Uppdaterad 2015-12-06 12.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: