Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Att göra tidning ligger i mitt DNA"

Publicerad: 22 Mars 2011, 12:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Efter två år som kommunikationschef på Aftonbladet återvänder Nils Franchell till redaktionen - den här gången som projektchef för feature.


När Nils Franchell tillträdde sin tjänst som kommunikationschef hade han redan tillbringat 21 år på Aftonbladet. När han nu återvänder till redaktionen är det med en mängd nya erfarenheter i bagaget.

– Det var läge att hoppa på en ny utmaning så det här känns kanonkul. Det är jäkligt kul att få nya uppdrag och det visar att vi hela tiden hittar på nytt, säger Nils Franchell och fortsätter:

– Det är aldrig en lugn stund. Nu ska jag ner på redaktionen igen och som jag sagt tidigare, att göra tidning ligger i mitt DNA.

I rollen som projektchef blir Nils Franchells första uppdrag att basa över ett nytt stort - och än så länge hemligt – utvecklingsprojekt.

Som dagensmedia.se tidigare berättat vill Aftonbladet hitta nya intäktskällor, bland annat genom att låsa in sitt feature-material.

Med Nils Franchell som ny projektchef kommer också ett mer kommersiellt tänk när det gäller just feature.

– Jag tar med mig vad jag lärt mig efter att ha arbetat på affärssidan i knappt två år. Genom att ha jobbat med bland annat marknadskampanjer har jag lärt mig hela den strukturen.

Rollen som kommunikationschef har varit ett 24-timmarsjobb.

– Det är på gott och ont. Jag har ju alltid varit i händelsernas centrum och det är spännande. Men ibland när folk ringt under semestern när man ligger och solar har jag önskat att de kunde ringa någon annan, säger Nils Franchell och skrattar.

Förändringarna innebär också att informationsavdelningen står inför en omvandling, med Fredrik Lindén som ny informationschef och Pär Anderson som reklamchef.

– Tanken förut var att ha en profil med mycket redaktionell bakgrund som skulle arbeta både med pr och kampanjer. Ett arbete som skulle gå hand i hand med det stora nyhetsutbudet, säger Nils Franchell och fortsätter:

– Nu har vi anlitat en reklambyrå och har andra behov på avdelningen och då kanske det behövs en mer renodlad informationstjänst.

Nils Franchell tillträder sin nya tjänst den 1 april.

Chef för för Aftonbladets feature-avdelning är Anna Kult, som befordrades i februari i år.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.