Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Återhämtning för morgontidningarnas webbsälj

Publicerad: 18 Februari 2011, 08:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Annonsintäkterna för morgontidningarnas sajter ökade med 11 procent förra året, enligt Tidningsutgivarnas Internetbarometer.


Siffran för landsortstidningssajterna var 16 procent medan storstadssajternas försäljning ökade med 9  procent., enligt siffrorna.

Totalt investerade annonsörerna 469 miljoner kronor i sajterna, varav 287 miljoner i storstadstidningarna.

– Tillväxten på 11 procent innebär i princip att morgontidningarnas sajter återtagit de tappade annonsintäkterna från krisåret 2009. Det fattas bara 3 procent för att komma upp i 2008 års siffror, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Landsortssajternas tillväxt på 16 procent är högre än tillväxten för hela internetannonseringen och det handlar inte om sökordsköp, vilket ju varit den främsta drivkraften för den samlade internetmarknaden. Det är huvudsakligen rubrikannonseringen som drivit på landsortssajternas tillväxt, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.