Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 13 Februari 2020, 12:23
Lina Hedenström är vd på NTM
Foto: Bengt Engwall
NTM:s läsarintäkter gick förra året om om annonsintäkterna – men behöver fortfarande öka snabbt. Nu lanserar koncernen en digital plattform som ska hjälpa dem att driva läsaraffären.
Ämnen i artikeln:
NTMTill följd av den vikande annonsmarknaden stärker NTM fokuset på läsarintäkter. För att utveckla det redaktionella innehåller och driva den digitala läsaraffären lanserar mediehuset därför en digital plattform för redaktionell analys.
NTM skriver i ett pressmeddelande att läsarintäkterna förra året gick om annonsintäkterna, men att dessa fortfarande behöver öka snabbt.
I december hade koncernen cirka 40.000 digitala kunder. Det totala antalet prenumeranter låg då kring 240.000. Enligt Dagens medias uppgifter sålde NTM annonser för 410 miljoner förra året, vilket motsvarar ett tapp på 70 miljoner eller 15 procent. Tappet på digitala annonser var 10 miljoner eller 11 procent.
NTM har utsett Jens Pettersson, Upsala Nya Tidnings redaktionschef, till chef för digitala läsarintäkter.
– Jens Pettersson är helt rätt person för jobbet. Han har gedigen redaktionell bakgrund, är analytiskt lagd och har en förmåga att få saker ur händerna, kommenterar Lina Hedenström, vd på NTM.
Jens Pettersson säger att det finns ett stort behov på redaktionerna, av att få djupare kunskap om journalistik tas emot av digitala läsare.
– Vilken journalistik leder till att vi lockar och behåller prenumeranterna över tid? Vårt jobb blir att säkra analys som stöttar de redaktionella cheferna i vardagen. Exakt hur det ska formas kommer vi att arbeta fram tillsammans med mediehusen. Vi kommer också arbeta för att skapa mer samarbete och erfarenhetsutbyte mellan NTM:s redaktionella chefer framöver. Tillsammans blir vi både smartare och starkare, säger Jens Pettersson.
LÄS MER: NTM: Fortsatt fokus på läsaraffären
Ämnen i artikeln:
NTM