Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Annonstapp för morgonpressen under första kvartalet – men prenumerationer ökar

Publicerad: 21 maj 2021, 06:31

Foto: Janne Næss

Statistik från TU visar att morgonpressen tappade 2 procent av de samlade intäkterna under årets första kvartal. Annons tappar kraftigt, men digitala prenumerationer ökar.


Ämnen i artikeln:

TUThomas Mattsson

Under årets första tre månader landar morgontidningarnas samlade annons- och konsumentintäkter på 2,15 miljarder kronor, vilket är en nedgång på 2 procent jämfört med motsvarande kvartal 2020.

Annonsintäkterna uppgår till 617 miljoner kronor, vilket är ett tapp på hela 15 procent. Däremot ökar konsumentintäkterna med 5 procent till 1,53 miljarder kronor. Enligt TU är det i första hand försäljningen av digitala prenumerationer som driver på tillväxten.

– Dagspressens traditionella affärsmodell med både reklam- och läsarintäkter är ännu gällande – men utvecklingen är tydlig, mot ett mindre annonsberoende och istället en ökad andel konsumentintäkter från digitala plattformar, säger Thomas Mattsson, tf vd för TU, i ett pressmeddelande.

Statistiken grundar sig på uppgifter över nettointäkter från 103 jämförbara morgontidningar, varav sju storstadstidningar. 

Miljoner kronor netto i avrundade tal, förändringen i procent avser jämförbara titlar relativt samma period föregående år.

 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TUThomas Mattsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.