Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

AnnaKarin Lith: ”Viktigt att man inte låser fast public service”

Mittmedias AnnaKarin Lith är försiktigt positiv till Medieutredningens nya förslag.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Mars 2016, 12:01
Uppdaterad: 24 Mars 2016, 12:07

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith är en av de personer som flitigast har debatterat och kritiserat public service roll genom åren.

Mittmedia ingår i den så kallade Public service-kommissionen som i ett utspel så sent som igår presenterade en undersökning kring 62 mediechefers syn på public service. Undersökningen visar bland annat att hela 71 procent av mediecheferna vill skärpa förhandsprövningen för public service.

Och Medieutredningens senaste rapport, som Dagens Media berättade om tidigare idag, visar att utredarna verkar ha lyssnat på Public service-kommissionen.

Medieutredningen föreslår bland annat att just förhandsprövningen behöver ses över, vilket hänger ihop med ett förslag om en ny konkurrensbedömning.

– Vi är många som har varit kritiska till förhandsprövningen så att det formuleras så tydligt tycker jag är bra, säger AnnaKarin Lith till Dagens Media.

– Att Medieutredningen också slår fast att det i villkoren för public service ska råda en sund balans på mediemarknaden, tycker jag också är väldigt bra. Jag tycker att det är viktigt att man inte låter fast public service i så långa tillståndsperioder när vi har ett så föränderligt medielandskap som vi har idag.

Ett av de mer radikala förslagen i Medieutredningen är att slå ihop SVT, SR och UR i ett bolag. AnnaKarin Lith ser ingen anledning till att det inte borde bli verklighet.

– Där finns skattepengar och overheadkostnader att spara, med exempelvis bara en vd istället för tre.

Hur känns det inför Medieutredningens slutbetänkande?

– Jag är luttrad. För att det ska bli några förändringar krävs politiker som verkligen sätter sig in i mediefrågorna och på riktigt förstår vad som händer i medielandskapet.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.