Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Anna Lindberg: ”Vi måste förtjäna vår trovärdighet i varenda publicering”

Publicerad: 4 Januari 2020, 07:00

Bonniers köp av Mittmedia var den största branschhändelsen 2019, säger Anna Lindberg, Öst Medias vd och publisher.

Att hålla en hög nivå rakt av i publiceringarna är en hygienfaktor för affären och betalningsviljan: ”Det finns inget utrymme för att tumma på detta”, säger Anna Lindberg som är vd och publisher på Öst Media.


Ämnen i artikeln:

MittmediaBonnier

Omstruktureringen på reklammarknaden, turbulensen kring Mittmedia och läsaraffären. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Bonniers köp av Mittmedia. Turbulensen kring Mittmedia har varit ett orosmoment för oss alla, inte minst för oss som arbetar med lokal medieverksamhet. Det blir intressant att följa hur Bonnier lyckas med det lokala uppdraget – jag tror att det handlar mycket om att vårda och utveckla förtroende på lokal marknad, både för journalistiken och för det kommersiella uppdraget.

Årets tuffaste utmaning?

– Den fortsatta omstruktureringen på reklammarknaden för fria medier. Omvärlden rör sig i en takt som fria medier har svårt att hålla jämna steg med och trots att läsaraffären ökar är omställningen för mediehusen ännu inte över. Och detta handlar inte bara om mediehusens ekonomi, det handlar också om de lokala marknaderna som helhet som är under tryck.

Årets viktigaste publicering?

– Jag är ju av åsikten att alla publiceringar i våra kanaler är viktiga – vi måste förtjäna vår trovärdighet i varenda publicering. Det finns inga enkla jobb, det finns inget utrymme för att tumma på detta. Att hålla en hög nivå rakt av är en hygienfaktor för affären och betalningsviljan. Sedan finns det publiceringar som skapar högt tryck och där finns det många exempel, både på nationell och lokal nivå.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Ett ökat fokus på användaraffären i hela branschen, och därmed också på journalistiken.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MittmediaBonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.