Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Anna Körnung: "Tajmingen var fel"

Publicerad: 20 September 2015, 05:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

I oktober 2008 lanserar Aftonbladet med buller och bång taggar i tidningen. Här är historien om vad som hände sen.


I oktober 2008 lanserar Aftonbladet taggar i tidningen. Genom ett program i mobilen kan läsarna fotografera av en liten bild i tidningen och på så sätt få mervärde i form av rörlig bild eller bildspel direkt i mobilen.

Några pengar tjänar Aftonbladet inte på taggarna, men försöket, som är en av tidningen största satsningar under året, ska skapa mobiltrafik och i förlängningen annonsmöjligheter.

Anna Körnung, då nyhetschef och ansvarig för projektet, menar att taggarna ger en ny dimension till papperstidningen och skapar "wow-känsla". Målet är 10-15 taggar per tidning.

Men på mediebyråerna är tongångarna avvaktande inför tekniken och under den första månaden har bara 55 000 användare laddat ner programmet som krävs för att använda taggarna.

Och bara några månader senare avbryts arbetet med taggarna. Under sommaren 2009 syns inte längre några taggar i tidningen.

Intresset från läsarna är för lågt.

Anna Körnung, i dag redaktör på Fokus, valde att sluta på Aftonbladet samma vår.

– Det var rätt tänkt med taggar på ett plan, men tajmingen var fel. Det mobila användandet såg ganska annorlunda ut då, man hade inte smartphones, det var för många steg för att komma åt fototaggen. Det var alldeles för komplicerat för gemene användare, säger hon.

Trots att taggarna aldrig blev någon succé tycker Anna Körnung att förmågan att våga testa nya saker är en av styrkorna med kvällstidningsmiljön.

– Om du har en idé och ser en möjlighet kan du testa det. Ibland floppar det, som med taggarna, ibland blir det bra. Man lär sig något av det oavsett, både som mediehus och personligen.

Vad minns du mest från den tiden?

– Det är mycket. Jag kom från gratistidningen Punkt.se och var ju med och testade den marknaden också. Kvällstidningsmiljön är en väldigt kul och kreativ miljö att vara i. Det finns både likheter och stora skillnader mot jobbet på Fokus.

Vilka är de?

– Fokus har ju funnits i 10 år nu så vi kan kanske inte kalla oss uppstickare längre, men det finns ändå en känsla av att vara "underdog" kvar. Man gör något nytt, prövar en marknad som man inte helt fullt vet kommer bära. Slår underifrån och försöker lyckas. På det sättet liknar det arbetet med gratistidningen och taggarna, även om det är stor skillnad innehållsmässigt, säger Anna Körnung.

Taggarna dog dock inte ut helt med Aftonbladet. Två år efter tidningens misslyckade försök lanserades Sveriges första mobila annonstagg. Via tjänsten, som det svenska företaget Mopper låg bakom, blev det möjligt att köpa produkten i en annons direkt med mobilen.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Medias tidning.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.