Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Anna Gullberg: Stora risker med att öka bidragsberoendet i branschen

Publicerad: 8 januari 2022, 10:24

Anna Gullberg.

Foto: Anna-Karin Nilsson/Expressen

Ökad premiumleverans, och skärpt trovärdighet och opartiskhet blir avgörande för branschen 2022, tror Expressen-reportern Anna Gullberg. Samtidigt måste alla prestigerekryteringar och stora satsningar betala sig i form av trognare publik.


Ämnen i artikeln:

Mediebranschen summerar 2021

Enligt tradition avslutar Dagens Media året med ”Julfrågan” där tongivande personer i branschen reflekterar kring året som varit, och tittar under locket på det nya.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2021? 

– Tillsättningen av den (opolitiska) nya kulturministern, som mycket väl kan visa sig vara jackpot för branschen, med sin gedigna förkunskap om branschens utmaningar och problem, från lokaltidningarnas kris till frågan om public services uppdrag och betydelse och diskussionen kring reglering av techjättarna. Jag har suttit i flera olika styrelser med Jeanette Gustafsdotter genom åren, och slagits av att hon är en doer, och inte räds att vara obekväm när det behövs.

Vem i branschen förtjänar att hyllas lite extra efter året? 

– Den politiska reportern! Är full av beundran för dessa kunniga kollegors förmåga att proffsigt och utan mentala sammanbrott i livesändning bevaka, belysa och förklara, om och om igen, den politiska kalabaliken i Sverige. Istället för att återhämta sig blir det att växla upp ytterligare under 2022. Som att springa ett 100 meters-lopp som blir förlängt till ett maraton, utan möjlighet att skruva ner hastigheten. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte? 

– Berätta sånt du inte kan googla dig till. 

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2022?

– Ökad premiumleverans, och skärpt trovärdighet och opartiskhet, det sistnämnda gäller förstås alltid men valåret 2022 riskerar att bli smutsigt. Det har varit ganska tydligt att branschen satsat på fördjupande kvalitetsjournalistik, eftersom det glädjande nog är vad läsarna faktiskt vill betala för. Men alla prestigerekryteringar och stora satsningar måste betala sig i form av trognare publik. En sund mediemarknad behöver stå på egna ben intäktsmässigt, betald av en mångfald användare och annonsörer. Det finns stora risker med att öka bidragsberoendet i branschen. 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.