Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Anna Granditsky: ”Bra om Sverige kan gå Frankrikes väg med digitala skatter för techjättarna”

Publicerad: 27 December 2019, 09:25

Anna Granditsky tycker att Sverige bör följa efter Frankrike genom att beskatta techjättarna.

Konsolideringen på den svenska mediemarknaden har utmärkt året, menar Anna Granditsky på Bonnier News. ”I detta ser vi också att publicisterna transformerar sig”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Bonnier News SalesBonnier NewsAnna Hjalmarsson

Konjunkturomställningen, konsolideringen och beskattande av nätjättarna. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Anna Granditsky är annons- och strategichef på Bonnier News. 

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Konsolideringen av den svenska mediemarknaden är den starkaste trenden, på tiden tycker många och vi som är mitt uppe i den har ju verkligen en hel del att stå i. I detta ser vi också att publicisterna transformerar sig till en helt annan, större typ av leverantör – som ni skrivit om har ju ett flertal publicister skapat ett erbjudande som heter Early Bird. Det skapar verkligen rätt förutsättningar för oss att etablera produkter genom hela kundresan. 

Årets tuffaste utmaning?

– 2019 i sig själv är en utmaning med överväldigande omställning i konjunktur, konsumtion, och andra makrotrender. Det påverkar de flesta organisationer på många olika sätt och förändring är det nya normala. Jag själv gav mig själv en ordentlig utmaning genom att byta jobb från byrå till att leda Mittmedia annonsaffär. Sedan kryddade jag det med att gifta mig och byta namn. Så nu jobbar jag med något utanför min egna ”comfort zone” och får påminna mig själv om vad jag heter. 

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer att definiera nästa år?

– Det vore bra om Sverige kunde gå Frankrikes väg med digitala skatter för techjättarna. 3 procent av deras intäkter i Sverige skulle göra stor skillnad och borde ha varit här för länge sedan, det är min personliga åsikt. Jag hoppas att debatten om hur vi ska ha det med dessa aktörer på lokal och global nivå fortsätter.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.