Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Anmäler Expressen: ”Bonnier missbrukar sin makt”

Publicerad: 26 Juni 2019, 11:37

Rasar mot Bonnier och Expressen.

Foto: Janne Naess

UPPDATERAD. Christen Ager-Hanssen säger till Dagens Media att han tänker anmäla Expresen till Pressens Opinionsnämnd, PON. Metro-vd:n rasar mot tidningen och Bonnier – och menar att en artikel i tidningen, om sena löner, är felaktig.


Ämnen i artikeln:

MetroExpressenExpressen.se

Metros vd Christen Ager-Hanssen stormar mot Expressen. 

Under onsdagsförmiddagen kommenterade Expressens journalist Leif Brännström den intervju som han gjorde med Metro-vd:n den 24 juni.

Den rutinerade Expressen-journalisten säger till Dagens Media att Christen Ager-Hanssens citat är korrekta:
–  Det absurda är att han säger att han uttalar sig som privatperson. När det gäller förhandlingarna så blir utgången troligen ungefär den som Ager-Hanssen redan sagt i Expressen. Turerna kring Metro lär inte vara över, säger Leif Brännström. 

Vid lunchtid ringer Christen Ager-Hanssen upp Dagens Media för att bemöta uttalandet. 

– Jag gillar möjligheten att få bemöta kritiken. Det känns väldigt fel att publicera en sådan artikel, speciellt när du heter Bonnier. 

Jag har sett dina tweets så jag förstår att det pågår ett korståg mot Bonnier. 

– Det är inget korståg mot Bonnier. Jag anser att de missbrukar sin ställning. Jag vill att du ska skriva det. De sitter och ringer till mig den 24:e juni och påstår att inga löner har kommit in. Men alla löner är utbetalda den 25:e. Det är fakenews, de kommer att bli fällda. Jag ska anmäla dem till PON. 

Det här har alltså inget att göra med ditt uttalande om att journalisterna på Metro ska sparkas? 

– När jag pratar om fakenews så pratar jag om att Expressen skrev en artikel om att vi inte har betalt lönerna. Och det kommer jag att anmäla till PON. Ingressen och rubriken är helt felaktiga. 

Är det Expressens artikel som är publicerad den 25:e juni klockan 8.14 på morgonen du menar? 

– Den med rubriken ”Metro-anställda utan lön – ännu en gång”. Vi har inget åtagande om att folk ska ha sin lön klockan sju på morgonen. Var står det i kontraktet? Tidpunkten för utbetalningarna varierar beroende på vilket bankkonto du har. Om vi betalar lönen den 26:e då har vi inte uppfyllt vårt avtal. Men man kan inte skriva att Metro-anställda står utan lön ännu en gång. 

Så det här handlar inte om ditt uttalande om en omorganisation? 

– Nej, det är inte jag som fattar det beslutet. Däremot är det en rekommendation till det beslutet. Expressen diktar upp en historia. I min värld är det ett missbruk av makt från Bonniers sida, att dikta upp nyheter som inte finns. 

Klockan 13.20 svarar Leif Bränström i ett mejl till Dagens Media:
– Han får ha sin åsikt. Men vi har hanterat det korrekt och löpande uppdaterat artikeln som speglade de anställdas oro kring att löneutbetalningen dröjde.

Efter uppdateringen på Expressen.se, under tisdagen, var rubriken ändrad till: ”Metro-anställdas lön sen – men kom under dagen”. 

Strax efter klockan 14 ringer Christen Ager-Hanssen Dagens Media igen för att kommentera även den rubiken:
– Den rubiken är fel också. Våra anställdas lön var inte sen. De har fått lön den dagen de ska ha betalt. Den rubriken kommer jag också anmäla. De skadar Metro och får andra tidningar att skriva fel också. 

Efter att den här artikeln publicerades införde Expressen en rättelse i artikeln om lönerna. Dock med samma rubrik som Christen Ager-Hanssen vill anmäla. Enligt en tweet av Metro-vd:n har han lämnat in en anmälan till PON. 

LÄS ÄVEN: Expressen: ”Absurt att han uttalar sig som privatperson”
LÄS ÄVEN: Metro-ägaren gör en halv pudel 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MetroExpressenExpressen.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev