Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Andreas Ohlson: Nu är vi störst i Stockholm

Publicerad: 3 Februari 2011, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Metro passerar Dagens Nyheter i räckvidd - och gör den högsta vinsten sedan 2002.


Ämnen i artikeln:

MetroDagens Nyheter

Metro International gjorde rekordvinst 2010 - något som dagensmedia.se berättat om tidigare i dag.

Även i Sverige redovisar tidningen en kraftigt förbättrad lönsamhet. Vinsten ökade med 62 miljoner kronor till 119 miljoner mellan 2009 och 2010. Det är det bästa resultatet nyhetstidningen gjort sedan 2002, enligt vd:n Andreas Ohlson.

– Med en vinstmarginal på över 17 procent levererar vi den högsta marginalen bland Sveriges större dagstidningar, säger han i ett skriftligt uttalande.

Intäkterna uppgick samtidigt till 625 miljoner kronor, en ökning med 16 procent.

– Just nu växer vi snabbare än marknaden och vi ökar våra marknadsandelar mest i segmenten jobb, karriär och utbildning där vi kompletterat vårt erbjudande med onlineprodukter som Metrojobb och Allastudier, säger Andreas Ohlson.

Metro har den senaste tiden bytt strategi och dragit ned rejält på riksupplagan. Samtidigt har upplagan ökat i större orter. I den senaste Orvesto-undersökningen, som presenterades tidigare i dag, är Metro nu större än Dagens Nyheter i Stockholm.

– Vi kommer fortsätta öka upplagan i Stockholm/Mälardalen, Göteborg/Västsverige och Malmö/Skåne under 2011, vår upplaga är i dagsläget större än Aftonbladet och Expressen tillsammans. Det är oerhört glädjande att vara inte bara störst i Sverige utan dessutom lokalt i huvudstaden. Detta är ett kvitto på det hårda arbete som alla har lagt ner de senaste åren. Samtliga avdelningar har vågat tänka nytt, det går att utveckla och vara kostnadsmedveten samtidigt, säger Andreas Ohlson.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

MetroDagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.