Dagspress
Andreas Gustavsson: ”Lovar att äta upp min lilla Södermalmsmössa”
Publicerad: 26 december 2022, 08:00
Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC.
Foto: Zanna Norqvist
Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson lovar att öka upplagan – annars är hans mössa nästa måltid.
RDM
Redaktionen Dagens Media
Det nalkas årsavslut och Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.
Så här svarar Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC:
Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?
– Två saker. Dels valresultatet där vi nu har en regering som lutar sig mot ett parti – ja, Sverigedemokraterna – som på riktigt föraktar att det finns fria medier och allra helst skulle vilja ha det mer som i Ungern. Dels utredningen om nytt mediestöd. Om jag var anställd av de stora koncernerna skulle jag jubla. Det är till dem pengarna kommer gå framöver. Bra för aktieägarna, sämre för medial mångfald.
Vad är ditt personliga nyårslöfte?
– Om vi pratar hård business är det att öka den betalda upplagan med 20 procent. Annars lovar jag att äta upp min lilla Södermalmsmössa. Om vi pratar journalistik är det att Dagens ETC ska bli ännu mer tongivande som granskande, avslöjande dagstidning. De där saker hänger i och för sig ihop. Jag lovar också att inte prioritera ner eller slakta klimatbevakningen, vilket annars sker lite överallt just nu.
Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?
– Om den rigida Riksbanken pressar fram en djup lågkonjuktur, där hushållens ekonomi parallellt äts upp av inflationen, kommer det bli väldigt tungt för väldigt många. Annars kommer jag naturligtvis att hålla koll på den proposition om nytt mediestöd som läggs i vår. Katastrof eller bara nästan katastrof? Återstår att se.
LÄS ÄVEN: Reporter får sparken från Expressen: ”Medarbetaren har rätt till sin upplevelse”