Dagspress
Anders Eriksson: ”Viktigt att branschen fortsätter digitaliseringen”
Publicerad: 23 december 2022, 08:30
Anders Eriksson, vd Bonnier News.
Foto: Per Mikaelsson
Bonnier News vd Anders Eriksson har inte slutat tro på ett mediestöd med nollmoms.
RDM
Redaktionen Dagens Media
Det nalkas årsavslut och Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.
Så här svarar Anders Eriksson, vd för Bonnier News:
Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?
– Det var nog den nya mediestödsutredningen från Svegfors. Nuvarande driftstöd har varit med väldigt lång tid och behöver förnyas.
Vad är ditt personliga nyårslöfte?
– Jag brukar faktiskt inte ge nyårslöften och framför allt inte ha något löfte klart redan före jul!
Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?
– Förhoppningsvis ett nytt mediestöd med nollmoms som en del, nya public service-direktivet, EU-regleringar inklusive implementationen av DMA och DSA och så förstås makro-utvecklingen i Sverige och vår omvärld. Sen är det viktigt att vi i branschen fortsätter digitaliseringen och utvecklar våra erbjudanden mot läsare/kunder för att fortsätta den positiva utveckling som vi har sett de senaste åren.
LÄS ÄVEN: Teknikneutralt mediestöd med lokalt fokus – här är Mats Svegfors förslag