Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Alltför få annonser som sticker ut"

Publicerad: 20 Augusti 2012, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

I dag avgörs Dagens Nyheters Reklamcupen. Dagensmedia.se har pratat med tävlingsgeneralen Kristofer Dalin om tävlingens bidrag, utveckling och framtid.


Ämnen i artikeln:

ReklamcupenDNDagens Nyheter

I dag ställs Garbergs och kunden Norwegian mot Granath Euro RSCG och kunden Returpack i Reklamcupens final.

Reklamcupens projektledare Kristofer Dalin säger sig vara nöjd med årets tävling, som har pågått sedan juni.

– 2012 har varit ett bra år med en hög lägstanivå. Det har varit många jämna matcher och det har märkts att byråerna anstränger sig för att göra kreativa annonser, säger Kristofer Dalin till dagensmedia.se.

Dock menar han att den kvalitetsgenerella nivån på printannonser har sänkts de senaste åren.

– I dagspress generellt i dag är det alltför få annonser som sticker ut, så när bra annonser dyker upp märks det. För bara några år sedan var vi bland de främsta på det internationella planet, säger Kristofer Dalin och fortsätter:

– Morgontidningarna har i Sverige en stark position och print är en fortsatt stor och viktig annonskanal, därför är jag förvånad över att den kreativa höjden inte är bättre med tanke på att det investeras så pass mycket pengar i printannonsering. Jag misstänker att byråerna lägger ner mer tid på digitala kampanjer.

Vidare menar Kristofer Dalin att en bra annonskampanj kräver mycket arbete.

– Det som utmärker årets finalister i reklamcupen är att de sticker ut från sina genrers, de vågar tänka utanför sin egen bransch. Det som också utmärker finalisterna är att det märks att de har lagt ner den lilla extra tiden som krävs för att få till ett bra hantverk.

När det gäller DN:s engagemang gällande Reklamcupen säger Kristofer Dalin att tävlingen väcker engagemang på tidningen och att de konceptet ska leva vidare.

– Reklamcupen engagerar här på DN och vi ska absolut ta tävlingen vidare, kanske till DN-plus, surfplattan, säger han.

Arbetsgrupp på Garbergs/Norwegian:

Uppdragsgivare – Sara Camursoy  & Sara Brännström

Ad – Jacob Frisk

Copy – Johan van der Schoot

Copy – Sedir Ajeenah

Projektledare - Anna Frick

Produktionsledare – Birgitta Bergström

Arbetsgrupp på Granath Euro RSCG /Returpack:

Uppdragsgivare Katarina Lundell

Projektledare: Göran Berggard

Produktionsledare: Jennifer Schulze

Produktionsledare: Charlotte Swärd

Copy: Love Bing, Ulrika Kukulska och Per Hyberg

AD: Maria Lamke

CD: Fredrik Espmark

Original: Ylva Krantz

Mediebyrå: Hans Hellgren, Scream

Fredrik Hammarbäck

Ämnen i artikeln:

ReklamcupenDNDagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.