Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

All time high för SvD - Aftonbladet fördubblar vinsten

Publicerad: 13 Augusti 2010, 05:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

SvD gör sitt bästa kvartal någonsin, med en vinst på 36 miljoner kronor. Aftonbladet fördubblar vinsten till 98 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvd.seLendoSchibstedRaoul GrünthalSvDAftonbladet

Efter ett tufft 2009, med ett kraftigt ras på annonssidan, har situationen nu förbättrats för Schibsted och dess tidningar Svenska Dagbladet och Aftonbladet.

- Vi såg tecken på en återhämtning redan i våras, men jag är positivt överraskad över att det tog sådan fart under andra kvartalet. Det är en en effekt av ett framgångsrikt internt arbete och en allt tydligare återhämtning på marknaden. Det är glädjande och anmärkningsvärt att både Aftonbladet och Svenska Dagbladet ökar annonsintäkterna för sina pappersupplagor med runt 20 procent, säger Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Schibsted Sveriges omsättning för andra kvartalet 2010 ökade med 10 procent och landade på 1 085 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 156 (29) miljoner kronor. Kostnaderna för koncernen minskade till 929 (955) miljoner.

Svenska Dagbladet bidrar med en vinst på 36 (-2) miljoner kronor, varav SvD.se står för 4 (-3) miljoner kronor. Tidningens omsättning ökade under perioden med 20 miljoner kronor till 295 miljoner.

Aftonbladets intäkter uppgick till 641 (594) miljoner, och rörelseresultatet landade på 98 (42) miljoner. Nätet bidrog med 34 (9) miljoner kronor.

Schibsted Sveriges tillväxtmedier ökar omsättningen till 189 (135) miljoner kronor, och rörelseresultatet uppgick till 21 (-8) miljoner. Raoul Grünthal flaggar i pressmeddelandet för köp av bolag:

- Vi kommer att ha en fortsatt aktiv syn på förvärvsmöjligheter av tillväxtbolag som passar in i vår struktur, säger han.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev