Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Alkohollagen är oövertänkt”

Publicerad: 7 Maj 2010, 10:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Sveriges Annonsörer anser att den nya alkohollagstiftningen ”skapar förvirring” för annonsörer.


Sveriges Annonsörer ger sig in i debatten om regeringens nya alkohollagstiftning som träder i kraft den 1 juli i år.

– Den nya alkohollagen är oövertänkt. Det är tveksamt om förslaget står i proportion till vad som krävs för folkhälsan, säger Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell, i ett pressmeddelande från branschorganisationen.

Alkoholreklam är förbjudet i svensk radio och tv, men tillåten i tv-kanaler som sänds via London, bland annat i MTG TV och Prosieben. Däremot är det tillåtet att marknadsföra alkoholhaltiga drycker med max 15 volymprocent i periodisk press, men då får bilderna bara visa själva varan eller innehållet i den. Man måste också iaktta särskild måttfullhet och ha med en varningstext.

Den nya lagen har för avsikt att vara teknik- och kanaloberoende så bildregeln utvidgas till att omfatta även övriga medier, till exempel den egna webbplatsen. Det ställer till problem för alkoholannonsörer, anser Tobias Eltell:

– På en webbplats kommer man till exempel kanske inte att kunna presentera sitt företag och ha en bild på styrelsen på samma sida som man informerar om företagets produkter. För konsumenterna innebär det att informationen om till exempel ett vin eller en ölsort blir än mer undermålig.

Han tror att lagen kan komma att prövas i EU.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.