Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 18 November 2011, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:50
Albinsson & Sjöberg lägger ner biltidningen Gatbilar. Orsaken är kraftigt vikande försäljning.
För fem år sedan startade Albinsson & Sjöberg tidningen Gatbilar, som från början var en sajt, men sedan också blev en tidning. Den vänder sig främst till pojkar i åldern 15-25 år - en målgrupp som numera hellre läser om bilar i digitala medier.
Förlaget väljer därför att lägga ner tidningen på grund av en kraftigt vikande försäljning. I den senaste TS-mätningen hade tidningen, som har getts ut varannan månad, 5 700 sålda exemplar. Förlaget kommer istället att satsa på sajten gatbilar.se och ha ett större fokus på evenemang.
– Sannolikt kommer vi att få se fler titlar försvinna inom motortidningssegmentet som är lika överetablerat som andra kategorier i tidningshyllan, säger förläggaren Stig L Sjöberg, i ett pressmeddelande.
Dagensmedia.se har tidigare berättat att förlagen lade ner hela tio tidskriftstitlar i oktober - allt för att rusta sig inför en lågkonjunktur. LRF stoppade utgivningen av Allt om kök och bad, Hemtrevligt, Vetenskap & Historia, 25 underbara hem, Biografi, Militär historia i Danmark och 25 underbara hem i Tyskland.
Bonnier Tidskrifter lade ned storsatsningen Yourlife och har fattat beslutet av stoppa utgivningen av Laga Lätt efter årsskiftet, samtidigt som nystartade Visage hänger löst. Egmont lade nyligen ner hälsotidningen Blossom Magazine.
Synnöve Almer