Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Albinsson & Sjöberg lägger ner Gatbilar

Publicerad: 18 November 2011, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:50

Albinsson & Sjöberg lägger ner biltidningen Gatbilar. Orsaken är kraftigt vikande försäljning.


Ämnen i artikeln:

Albinsson SjöbergEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterLRF Media

För fem år sedan startade Albinsson & Sjöberg tidningen Gatbilar, som från början var en sajt, men sedan också blev en tidning. Den vänder sig främst till pojkar i åldern 15-25 år - en målgrupp som numera hellre läser om bilar i digitala medier.

Förlaget väljer därför att lägga ner tidningen på grund av en kraftigt vikande försäljning. I den senaste TS-mätningen hade tidningen, som har getts ut varannan månad, 5 700 sålda exemplar. Förlaget kommer istället att satsa på sajten gatbilar.se och ha ett större fokus på evenemang.

– Sannolikt kommer vi att få se fler titlar försvinna inom motortidningssegmentet som är lika överetablerat som andra kategorier i tidningshyllan, säger förläggaren Stig L Sjöberg, i ett pressmeddelande.

Dagensmedia.se har tidigare berättat att förlagen lade ner hela tio tidskriftstitlar i oktober - allt för att rusta sig inför en lågkonjunktur. LRF stoppade utgivningen av Allt om kök och bad, Hemtrevligt, Vetenskap & Historia, 25 underbara hem, Biografi, Militär historia i Danmark och 25 underbara hem i Tyskland.

Bonnier Tidskrifter lade ned storsatsningen Yourlife och har fattat beslutet av stoppa utgivningen av Laga Lätt efter års­skiftet, samtidigt som nystartade Visage hänger löst. Egmont lade nyligen ner hälsotidningen Blosso­m Magazine.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev