Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Åke behöver ingen charmkurs"

Publicerad: 9 September 2011, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:59

Veckans Affärer har nyligen påstått att Arla både prisdumpar och försöker få Milko att framstå som konkursmässigt. Nu ger Arla tidningen svar på tal.


Ämnen i artikeln:

Arla

Den gångna veckan har tidningen Veckans Affärer riktat skarp kritik mot Arla och företagets förestående fusion med Milko.

I texterna beskrivs både hur Arla prisdumpar sina produkter och hur ledningen har försökt få Milko att framstå som en så kallad "failing firm" för att gå runt konkurrensverkets reglelverk och kunna köpa upp dem.

Claes Henriksson, Arlas presschef i Sverige, är inte imponerad av artiklarna.

– Rapporteringen är tyvärr full av felaktigheter och missuppfattningar om Arla, om hur fusionen med Milko är upplagd och vad som blir konsekvenserna av den. Nu framstår det nästan som att Arla skulle fånga in alla kor i Milkoområdet och köra dem till Danmark, säger han till dagensmedia.se.

Veckans Affärer har dessutom skrivit om Åke Hantoft som person, bland annat att han "skäller och gormar och är så otrevlig i styrelserummen att han till slut blivit tvångsintagen på charmkurs."

– Äh, Åke behöver ingen charmkurs. Det jag känner av Åke är att han är en intensiv och engagerad mjölkbonde som har sina kollegors och mjölkens bästa för ögonen. Finns det någon som känner för Milkos ekonomiskt pressade bönder är det Åke, säger Claes Henriksson.

Hur tycker du att rapporteringen från övrig media ser ut?

– En del felaktigheter har följt med även till andra medier, även om följdpubliciteten faktiskt inte varit så omfattande som man skulle kunna tro. Det är intressant att de som följer oss närmast, till exempel lantbrukspressen, inte har rapporterat något om dessa skriverier.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.