Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Åhléns smörjer kunderna med glossigt magasin

Publicerad: 24 September 2009, 04:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Åhléns ger ut kundtidningen Fashionation.


I början av året gav Åhléns kundtidningsförlaget Make Your Mark (tidigare Inmedia) uppdraget att ta fram en kundtidning som skullge ges ut som ett one-shot. Resultatet blev Fashionation.

Uppenbarligen gillade Åhléns tidningen, som rullade ut i mars, då den nu ska återkomma två gånger per år.

– Vi har skapat ett magasin med ett hög modegrad som visar vad som finns i butikerna. Förhoppningsvis uppfattar kunderna det som ett mervärde, säger projektledaren Anders Ingårda, som också är vd för Make Your Mark.

I tidningen presenteras säsongens trender och de varumärken som kan köpas i Åhléns butiker. Upplagan ligger på 110 000 exemplar och tidningen finns i Åhléns Citys varuhus i Stockholm, Göteborg och Malmö. Varje gång någon köper en produkt får konsumenten frågan om de vill ha en tidning.

–  Då når man aktiva konsumenter som handlar, säger Anders Ingårda.

Fashionation är, precis som kundtidningsförlagets övriga titlar, delfinansierad av annonser.

– Den här typen av magasin med den här distributionen finns det en chans att delfinansiera med annonser, precis som med vanliga magasin. Vår kund får en lite humanare prisbild, säger Anders Ingårda.

Annonsörer inkluderar företag inom mode, kosmetika och inredning. Nästa nummer av Fashionation kommer den 25 september.

Arbetsgrupp Fashionation

Carina Förne, chefredaktör,

Nicholas John Stevens, art director,

Anders Ingårda, projektledare, 

Hélène Sommerfelt, projektledare för Åhléns City

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.