Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Aftonbladets resultat störtdyker

Publicerad: 16 Juli 2019, 05:52

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson. Infälld: Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Kvartalsrapport: Aftonbladets resultat fortsätter dala – men för Schibsted som helhet går det uppåt.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

När Schibsted redovisar årets andra kvartal är det tydligt att Aftonbladets motvind har fortsatt. Tidningens omsättning har sjunkit från 469 miljoner svenska kronor till 401 miljoner svenska kronor, jämfört med förra året. (EBITDA)

Även resultatet har störtdykt: Vid andra kvartalet 2018 redovisade tidningsjätten ett resultat om 57 miljoner svenska kronor. När årets siffror resovisas har summan sjunkit till 30 miljoner svenska kronor.

LÄS MER: Kostnadsminskningar räddar Aftonbladets första kvartal 

Annonsmarknaden i Sverige har varit utmanande under kvartalet, och Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal pekar på omregleringen av spelmarknaden som en orsak till Aftonbladets fortsatta fall.

 – Regleringen av spelbranschen i Sverige tidigare i år har förändrat spelreglerna. Detta har haft en betydande negativ inverkan på Aftonbladets annonsintäkter under andra kvartalet, säger han i ett pressmeddelande.

Under helåret 2018 minskade tidningens vinst med 72 miljoner norska kronor, mostsvarande cirka 77 miljoner svenska kronor. Helårsresultatet 2018 landade på 190 miljoner norska kronor.

LÄS MER: Jätteras för aftonbladet 2018 

Schibsted framhäver att Aftonbladet har en unik position, och når hälften av svenska folket varje dag. Användarna läser dessutom mer och stannar längre på sajten. Raoul Grünthal pekar dock på att räckvidden inte längre är i fokus.

– Generellt har vi nu ett mycket större fokus på att öka värde och produktupplevelse för varje prenumerant, snarare än att nå största möjliga volym. Det gäller både Aftonbladet och SvD. Resultatet är en allt större bas av lojala kunder, säger Raoul Grünthal.

Svenska Dagbladet särredovisas inte, men går enligt Sverigechefen åt rätt håll:

– Svenska Dagbladet utvecklas positivt under kvartalet, vilket är drivet huvudsakligen av stigande användarintäkter, samt det faktum att Svenska Dagbladet är mindre beroende av spelannonsering, säger Raoul Grünthal.

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson säger till Dagens Media att hon är trygg med Aftonbladets strategi inför framtiden:

– Aftonbladet är väl rustat för förändringar, vi arbetar långsiktigt med att bygga en solid och bred digital affär med god balans mellan kostnader, användarintäkter och annons.

LÄS MER: Aftonbladet om ekonomiska motvinden: ”Är trygg med vår strategi”

Schibsteds morgontidningar, där Svenska Dagbladet ingår, hade under andra kvartalet i år en omsättning på 892 miljoner norska kronor (cirka 977 miljoner svenska kronor), vilket är en liten ökning jämfört med förra året, då man omsatte 886 miljoner norska kronor. 

Resultatet uppgick till 99 miljoner norska kronor vilket är en rejäl ökning jämfört med förra året, som landade på 61 miljoner norska kronor. 

För koncernen som helhet ökade intäkterna med fyra procent, till 4798 miljoner norska kronor, och resultatet ökade med 18 procent, till 1060 miljoner norska kronor.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev