Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladets resultat rasar under fjärde kvartalet

Publicerad: 13 Februari 2020, 07:33

Under 2019 års fjärde kvartal redovisar Aftonbladet ett resultat på 25 miljoner svenska kronor, jämfört med 86 miljoner året innan.

Foto: Janne Næss

UPPDATERAD. Intäkterna från de digitala prenumerationerna stiger för Schibsted. Men samtidigt pressas koncernen hårt av en svag annonsmarknad, vilket framför allt påverkar Aftonbladets resultat.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibstedSvenska Dagbladet

Aftonbladets totala omsättning landade på 404 miljoner svenska kronor (469 miljoner kronor) och resultatet på 25 miljoner svenska kronor (86 miljoner kronor) under 2019 års fjärde kvartal. Det visar Schibsteds kvartalsrapport. Det stora resultattappet förklaras av en svag annonsmarknad.

– När annonsmarknaden viker så kraftigt slår det naturligtvis mot nyhetssajternas resultat, och vi måste räkna med en utmanande annonsmarknad en längre tid framöver. Därför är det viktigt att hitta nya intäktsströmmar till tidningarna samtidigt som vi måste ha en fortsatt tajt kostnadskontroll. Vi satsar också på att ständigt utveckla vårt erbjudande mot annonsmarknaden, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Aftonbladets vinst för helåret 2019 uppgick till 116 miljoner svenska kronor, att jämföra med 203 miljoner kronor året innan.

De digitala prenumerationsintäkterna ökade, enligt Schibsted, under Q4 för både Aftonbladet och Svenska Dagbladet. För koncernen som helhet steg de digitala prenumerationsintäkterna med 21 procent, till 228 miljoner norska kronor. Att jämföra med 188 miljoner norska kronor under 2018 års fjärde kvartal. 

Men samtidigt tappar såväl Aftonbladet som Svenska Dagbladet alltså på annonssidan. För Aftonbladets del gäller det särskilt spelannonseringen. Ett annat skäl som anges är konkurrensen från de internationella techjättarna. Totalt sett minskade de digitala annonsintäkterna för Schibsteds nyhetsmedier med 11 procent, jämfört med samma period i fjol.

Svenska Dagbladet särredovisas inte längre men ingår i dag i Schibsteds morgontidningar som under det fjärde kvartalet hade en total omsättning på 913 miljoner norska kronor (914 miljoner norska kronor) och ett resultat på 74 miljoner norska kronor (75 miljoner norska kronor).

Totalt ökade Schibsted-koncernen sina intäkter under det fjärde kvartalet med 8 procent, till 5 101 miljoner norska kronor (4 742 miljoner norska kronor). Det samtidigt som ebitda-resultatet steg med 5 procent till 944 miljoner norska kronor (897 miljoner norska kronor) (inklusive den nya leasingstandarden IFRS 16).

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.