Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladets omsättning minskar under Q3

Publicerad: 28 Oktober 2020, 07:29

”Annonsmarknaden i Sverige är fortsatt utmanande, men visar under kvartalet tecken på gradvis förbättring”, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Schibsted News Media, det affärsområde där svenska Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, redovisar en ebitda-marginal på 15 procent under årets tredje kvartal. Men Aftonbladets omsättning minskar.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetAftonbladet

På onsdagsmorgonen presenterade Schibsted sin kvartalsrapport för tredje kvartalet. Totalt landade intäkterna för den norska koncernen på 3 188 MNOK (3 032 MNOK) med en oförändrad underliggande* omsättning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Resultatet, som Schibsted redovisar i ebitda, ökade med 25 procent till 678 MNOK (542 MNOK).

Schibsted News Media, det affärsområde där svenska Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, redovisar en ebitda-marginal på 15 procent. Att jämföra med 9 procent i fjol.

Aftonbladets omsättning minskade något, från 375 miljoner kronor 2019 års tredje kvartal till 357 miljoner i år.

Vad gäller Svenska Dagbladet finns inte motsvarande siffror, då tidningen sedan en tid tillbaka redovisas som en av Schibsteds prenumerationsbaserade morgontidningar.

Såväl prenumerationsintäkterna som de digitala annonsintäkterna har, enligt uppgifterna i koncernredovisningen, ökat inom Schibsted News Media. Det planerade sparandet av 500 miljoner norska kronor till och med 2021 går också bättre än väntat.

LÄS OCKSÅ: Aftonbladet ska spara 100 miljoner – var sjätte får gå

Dagens Media rapporterade nyligen att Schibsted nått en milstolpe i och med att mediehuset – de senaste tolv månaderna – har räknat hem 1 miljard norska kronor enbart i digitala användarintäkter. Den positiva utvecklingen på den digitala prenumerationssidan* syns även i kvartalsrapporten, då tillväxten under det tredje kvartalet ligger på plus 21 procent. De totala prenumerationsintäkterna* backar dock 7 procent. Det samtidigt som antalet sålda lösnummer minskar.

– Vi utvecklar ständigt våra prenumerationsprodukter för att möta användarnas behov. Detta har stort fokus hos både Aftonbladet och SvD just nu, för att nå vår vision om digitalt hållbara mediehus på lång sikt. I augusti nådde vi en milstolpe på vägen med 1 miljard norska kronor i digitala prenumerationsintäkter för Schibsteds tidningar i Sverige och Norge för en rullande tolvmånadersperiod, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Schibsted når milstolpe – drar in 1 miljard norska kronor på digitala användare

Vad gäller den svenska annonsmarknaden är den fortsatt skakig. Totalt sett minskar intäkterna där med 8 procent under årets tredje kvartal och tappet kommer från print medan de digitala annonsintäkterna ligger ungefär på samma nivå*.

– Annonsmarknaden i Sverige är fortsatt utmanande, men visar under kvartalet tecken på gradvis förbättring. Detta gäller särskilt för den digitala annonsmarknaden, där stora nationella annonsörer nu börjat öka sina investeringar igen, säger Raoul Grünthal i en kommentar.

Tittar man på omsättningen för Marketplaces Sweden, där Blocket, Qasa och Bytbil, ingår minskade den med 1 procent under Q3. Förklaringen till det uppges vara att Blocket Jobb och reklamannonseringen påverkats negativt av coronautbrottet.

Growths affär däremot har påverkats positivt av corona och redovisar en underliggande* omsättningstillväxt på 15 procent under 2020 års tredje kvartal. Prisjakts underliggande* intäkter ökade med 19 procent och ebitda-resultatet landade på 26 miljoner kronor, att jämföra med 13 miljoner kronor i fjol.

 

*Justerat för valutaförändringar och sålda verksamheter där förekommer

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.