Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladets nya koncept kan vara olagligt

Publicerad: 30 Oktober 2013, 12:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

UPPDATERAD. Aftonbladets stänger tillfälligt ner sin nya avdelning "Spara smart".


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Nyligen rullade Aftonbladet.se ut sin nya underavdelning "Spara Smart", med artiklar som i alla avseenden ger sken av att vara vanlig, redaktionell text.

Vad som inte framgår är att artiklarna är producerade av Minimedia, som levererar kundtidningar, advertorials och branded content.

Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén skriver i ett mejl till Dagens Media:

"Spara smart" är en ny undersajt som vi startade förra veckan. Avsikten är att erbjuda servicejournalistik kring privatekonomi till våra läsare. Projektet har inte riktigt funnit sina former än."

Att annonser ser ut som artiklar är inget nytt. Tidningar har länge publicerat advertorials, det vill säga reklamtext maskerad som journalistisk text. På samma sätt förekommer native-annonsering i digitala kanaler. Kravet är dock att de är tydligt annonsmärkta.

Enligt Marknadsföringslagen är det förbjudet att publicera reklam utan annonsmärkning. Redan 2009 berättade Dagens Media att Aftonbladet hamnat i blåsväder efter att ha "glömt" annonsmärkningen i en integrerad kampanj för flygresor i anslutning till en artikelserie om fotboll.

Fredrik Lindén anser dock att lagen inte är applicerbar i Aftonbladets fall.

"I den form artiklarna är publicerade på vår undersajt anser vi att det inte behövs någon annonsmärkning. Men vi kommer som sagt utvärdera och se över detta, då det är ett väldigt nytt projekt för oss."

Däremot har "Spara smart" tillfälligt stängts ner.

" Vi arbetar med att hitta bättre former kring undersajten. Under den tiden har vi valt att inte ha den publik", skriver Fredrik Lindén till Dagens Media.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.