Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Aftonbladets nya kommentarspolicy

Publicerad: 29 Augusti 2011, 13:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Flera svenska medier har valt att strypa anonyma artikelkommentarer. Nu, kan dagensmedia.se berätta, ändrar även Aftonbladet sin funktion – men den skiljer sig rejält från konkurrenterna.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet.seJan HelinAftonbladet

De senaste veckorna har svenska medier debatterat hur man ska hantera läsarkommentarer på dagspressens sajter. Inte minst efter terrordåden i Norge, då många tidningar ströp debatten efter att ha svämmats över av rasistiska inlägg.

Dagens Nyheter och Expressen har som dagensmedia.se tidigare i dag berättat valt att ta bort funktionen för anonyma kommentarer. Och i morgon presenterar även Aftonbladet radikala förändringar i sin policy, erfar dagensmedia.se.

Och då testar man den modell som systertidningen Verdens Gang införde i somras, med en inloggning via sin Facebook-profil.

– Ja, det stämmer. Jag tycker att det här är en komplicerad fråga men det har fungerat bra för VG. Med det här systemet får man stå för vad man tycker, säger Jan Helin till dagensmedia.se.

Enligt honom minskade VG:s kommentarer med 15-20 procent efter förändringen.

– Det är nedsidan. Men samtidigt fick de ett mycket bättre klimat i kommentarsfälten, säger Jan Helin.

Det kommer dock fortfarande finnas möjlighet att vara helt anonym för läsarna, i chattar och vid Shoot-it-live-bevakning, till exempel.

– Då blir de nästan förhandsmodererade eftersom det finns en redaktör som publicerar kommentarerna. Det finns viktiga dimensioner med anonyma kommentarer som vi inte vill tappa, säger Jan Helin.

En del av de anställda på Aftonbladets arbetstid ska därför avsättas för läsarkontakt, fortsätter Jan Helin.

Er konkurrent Expressen inför förhandsmodererade kommentarer, då de själva är ansvariga juridiskt. Varför gör ni inte så?

– Jag har stor respekt för allas lösningar, detta är en svår fråga. Men risken med det är att man tappar interaktiviteten, vilket enligt mig är poängen med online.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev