Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Aftonbladets framtidsrapport riktar hård kritik mot egna organisationen

Publicerad: 14 November 2014, 08:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

För lång tid mellan idé till publicerad nyhet konstaterar kvällstidningsjätten i sin framtidsrapport.


I den så kallade "framtidsrapporten" kartlägger Aftonbladet sina egna styrkor och svagheter, inventerar hot mot affärsmodellen, och undersöker hur man står rustad inför framtiden.

Rapporten, som skrivits av en grupp medarbetare på tidningen, har hämtat sin inspiration från ett liknande projekt från New York Times - en rapport som var avsedd för internt bruk men som läckte och som hyllades för sin hårda självrannsakan.

Något som diskuteras flitigt i rapporten är arbetsprocesserna på Aftonbladet. Många av de intervjuade kritiserar dessa starkt.

" Tiotals chefer snurrar runt och vet inte vem som ska chefa över vem, samtidigt som det inte finns några reportrar som kan göra jobben", säger en anonym medarbetare i rapporten.

Cheferna är för många och reportrarna för få. Enligt den egna organisationsplanen är 87 av de 270 som arbetar på redaktionen reportrar. På nyhetsredaktionen finns 42 reportrar och 21 chefer.

Under kvällstid, när det endast finns reportrar och nyhetschefer på plats, upplever många att organisationen fungerar bättre.

Rapportförfattarna argumenterar istället för att dra ner på antalet chefer, slå ihop rollerna och utöka reportrarnas mandat att publicera sig själva. Ett annat sätt att effektivisare flödet, från idé till publicerad nyhet, är att göra om desken.

" Vi måste titta på hur vi kan kapa onödiga led genom att utöka den enskilde individens mandat. Vi måste slå ihop roller, ha tydliga uppgifter och krav. En reporter, till exempel, ska kunna publiceringsverktyget, enkel bildhantering och förstå sociala medier samt etik och publicistisk sed".

Frågan om otrygga anställningar och bemanningsanställda lyfts också fram kort. Flera av de intervjuade vittnar om att detta skapar osäkerhet i organisationen och att många av rädsla för att inte få vikariaten förlängda inte vågar säga vad de tycker.

Någon vidare slutsats än att " Aftonbladet ska vara ett föredöme inom området" dras dock inte.

Rapporten rekommenderar också att tidningen ser över rekryteringsprocessen och fokuserar mer på att anställa digitala nytänkare, snarare än studenter från journalistutbildningarna.

Man vill också låta anställda jobba i mindre team, ta vara på kompetensen i huset och bli bättre på att vidareutbilda befintlig personal.

Igår, samma dag som rapporten presenterades under ett stormöte, kom beskedet att Aftonbladet ska spara 40 miljoner kronor nästa år.

I sin blogg skriver Aftonbladets publisher Jan Helin bland annat detta om rapporten:

" Min tanke är att rapporten ska utmana vår självbild. Kritiskt diskutera vad vi måste göra bättre. Briefen till gruppen, som sattes ihop efter ansökningar var helt enkelt: Kartlägg och gå igenom Aftonbladets svagheter som online nyhetskälla".

Jan Helin, som också får en del kritik i rapporten – bland annat för detaljstyrning, skriver även att han fylls av stolthet inför Aftonbladets organisation.

" Det är inte ovanligt att utmaningen att leda i en förändring är en organisation som har svårt att uppamma energin som krävs för förändring. Aftonbladet är inte en sådan organisation. Rapporten bokstavligen vibrerar av en obändig vilja att förändra, att ständigt vilja vidare".

Han fortsätter:

" Vi är öppna med ett antal svagheter och kritik mot sådant som borde fungera bättre. Jag förstår underhållningsvärdet av det för belackare på utsidan. Det är ointressant. Vi bjuder på det, med den uppmaning: Före ni pekar finger, eller lägger er energi på att hitta elaka vinklar om oss på Aftonbladet – titta in i era egna organisationer.

Jag tror många medier skulle må bra av en process som den Aftonbladet inleder nu. Det kräver lite mod och mycket arbete".

LÄS ÄVEN:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.