Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Aftonbladets bröllopstriumf

Publicerad: 5 Augusti 2010, 12:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

Aftonbladets gjorde miljonvinst på smekmånadsbilderna på Daniel och Victoria.


Ämnen i artikeln:

HovetExpressenAftonbladet.seThomas MattssonAftonbladet

Expressens Malin Roos lyckades hitta Daniel och Victoria på smekmånaden i Franska Polynesien. Tidningens bilder på kärleksparet slogs upp stort och för Expressen var prestigevinsten enorm.

Konkurrenten Aftonbladet fick storstryk och först dryga tio dagar senare kunde tidningen få bilder på Daniel och Victoria.

Nu kan Dagensmedia.se avslöja att det dock är Aftonbladet som tjänat de stora pengarna på bilderna.

Expressens bilder av Daniel och Victoria har inte sålts vidare till varken utländska bildbyråer eller tidningar. Det var Expressens chefredaktör Thomas Mattsson som fattade beslutet att inte sälja vidare några bilder av kärleksparet.

Det kan till och med vara så att Thomas Mattsson beslut om att inte sälja bilder vidare har fattats i samförstånd med svenska hovet.

I samband med att Expressens Malin Roos träffade Daniel och Victoria på smekmånaden gjorde Expressens ledning en “deal” med hovet där man lovade att lämna paret i fred under resten av smekmånaden mot att man fick träffa Daniel och Victoria för en kortare pratstund och fotosession.

Expressens använde sig av en lokal fotograf på plats men uppgav “FOTO: EXPRESSEN” i fotobylinen i syfte att inte ge konkurrenten Aftonbladet några ledtrådar om var brudparet befann sig.

Aftonbladets team, med bland andra fotografen Peter Wixström, lyckades dock hitta Daniel och Victoria och fick bilder i paradismiljö på kärleksparet. Trots att Aftonbladet var “tvåa” har tidningen tjänat bra med pengar på Wixströms bilder, som har sålts vidare till en rad utländska medier.

Till dags dato har bilderna sålt för över en miljon kronor, uppger en källa för Dagensmedia.se.

Staffan Erfors

brandarena@almatalent.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.