Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Aftonbladets avgående nöjeschef om sina bästa minnen: "Jag bröt stortån på en kokosnöt"

Publicerad: 27 Januari 2015, 13:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Efter 15 år byter Tobias W Lindner Nöjesbladet mot Aftonbladets nya partnerstudio. För Dagens Media berättar han hur det känns att ta sig an det nya uppdraget.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Som Dagens Media berättade i går blir Tobias W Lindner chef för Aftonbladets satsning på content marketing.

– Det känns grymt kul och spännande. Vi bryter ny mark i Sverige med en internationellt stark trend kring branded content, vilket är spännande och utmanande, säger Tobias W Lindner till Dagens Media.

Vad har du för förväntningar på ditt nya uppdrag?

– Att skapa nytt bra innehåll som blir win-win för såväl Aftonbladets läsare och tittare, som för våra partners. Mer än så kan jag inte säga men information bör komma de närmsta dagarna.

Vad tar du med dig från Nöjesbladet?

– Att jag alltid har ett engagemang och ett driv i det jag gör. Jag har jobbat i skärningen mellan redaktion och affär tidigare och det tror jag kan vara till stor nytta i min nya tjänst. Sedan är det såklart en fördel att jag känner medarbetarna i huset, att jag inte är helt ny.

Hur ser du tillbaka på tiden på Nöjesbladet?

– Det var där min journalistiska karriär började. Jag började 1999 som praktikant och har vart kvar sedan dess. Det har hänt mycket under de här åren. Att gå från endast print till ett allt större online-fokus, med de nya möjligheter som finns.

– Jag har haft fantastiska kollegor och det har varit kul att exempelvis skruva om Rockbjörnen mot en helt ny målgrupp och att utveckla vår bevakning av Melodifestivalen. Jag har haft väldigt roligt helt enkelt.

Någon särskild händelse som varit extra minnesvärd?

– På det privata planet är det när jag som reporter lämnade över Rockbjörnen till Eminem. När jag fick träffa mina husgudar Oasis och när jag bröt stortån på en kokosnöt i Australien när jag bevakade realityserien "Camp Molloy".

Markus Jacobsson


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev